De omzet van de Nederlandse detailhandel was in november 3,2 procent hoger dan in diezelfde maand vorig jaar. De online omzet daalde licht ten opzichte van november 2022. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
De omzet van de foodretail steeg met 4,8 procent. Daarmee is die branche de grootste stijger. In de non-food sector werd 0,7 procent meer omzet gegenereerd dan in dezelfde maand vorig jaar.
De grootste stijging ten opzichte van november 2022 zit bij de drogisterijen. Die behaalden 6,9 procent meer omzet. De grootste dalers zijn winkels in recreatie-artikelen; die leveren 6,5 procent in ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De online omzet daalde met 0,7 procent in november. Online werd er veel minder verkocht in kleding en modeartikelen (-13 procent) en in consumentenelektronica (-8,4 procent). Online gaven de consumenten wel meer uit aan voedingsmiddelen en drogisterijen (+12,8 procent) dan in november 2022.
Kees Toornstra 29 dec, 12:53