Slaapspecialist Emma opende onlangs zijn tweede fysieke locatie in Nederland in Eindhoven. Daarover hoefde het Duitse merk niet lang te dromen: slechts een halfjaar nadat het zijn eerste Europese filiaal opende in Nederland. Een kijkje in de Eindhovense winkel.
Het Duitse beddenmerk begon als online speler. Een logische stap, zei Henk Waninge, European head of retail van het merk eerder. “Je kunt met een relatief klein team veel bereiken.” Inmiddels is het een omnichannelbedrijf, dat niet alleen via de eigen webshop en via marktplaatsen verkoopt, maar dat ook samenwerkt met zo’n 200 retailers met in totaal ruim 3.500 winkels. Dat blijkt een succes: in 2022 is het beddenmerk voor het vijfde jaar op rij winstgevend.
Tekst loopt door onder beeld
Nog geen jaar geleden experimenteerde het merk met fysieke retail. Met een flagshipstore in Mall of the Netherlands was de primeur voor Nederland. Het beddenmerk voorspelde dat...
Slaapspecialist Emma opende onlangs zijn tweede fysieke locatie in Nederland in Eindhoven. Daarover hoefde het Duitse merk niet lang te dromen: slechts een halfjaar nadat het zijn eerste Europese filiaal opende in Nederland. Een kijkje in de Eindhovense winkel.
Het Duitse beddenmerk begon als online speler. Een logische stap, zei Henk Waninge, European head of retail van het merk eerder. “Je kunt met een relatief klein team veel bereiken.” Inmiddels is het een omnichannelbedrijf, dat niet alleen via de eigen webshop en via marktplaatsen verkoopt, maar dat ook samenwerkt met zo’n 200 retailers met in totaal ruim 3.500 winkels. Dat blijkt een succes: in 2022 is het beddenmerk voor het vijfde jaar op rij winstgevend.
Tekst loopt door onder beeld
Nog geen jaar geleden experimenteerde het merk met fysieke retail. Met een flagshipstore in Mall of the Netherlands was de primeur voor Nederland. Het beddenmerk voorspelde dat het daar niet bij zou blijven en kreeg gelijk toen het de winkel in Eindhoven opende.
In die winkel is alles te vinden voor een goede nachtrust. Van hoofdkussens en dekens, tot matrassen en bedden. In het interieur is gekozen voor grijze tegels, zwarte stalen elementen en hout. Het minimale kleurgebruik refereert naar het oranje uit het logo van Emma.
Tekst loopt door onder beeld
De eigen winkels dienen als peilstok: met alle feedback en reacties kan Emma veel inzichten verzamelen, zei Waninge eerder. “Dat zal ons helpen bij de productontwikkeling, maar ook hoe we online verkopen. Ik zie een wisselwerking. Beide kanalen kunnen van elkaar leren.”
Tekst loopt door onder beeld
Waninge ziet genoeg kansen voor nieuwe winkels in Nederland en over de grens; in winkelcentra, in of bij stadscentra of op meubelboulevards. Hij acht de kans ‘reëel’ dat er de komende jaren meerdere winkels geopend gaan worden. “Hoeveel het er over 5 jaar zijn, durf ik niet te zeggen. Maar het zal dichter bij de paar honderd zijn, dan bij tientallen.”
Lees hier waarom Emma zoveel gas geeft op eigen retail.