Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Vomar en Bath & Body Works.
Winnaar: Vomar
Vomar steekt er al jaren met kop en schouders bovenuit als het gaat om groeicijfers binnen de supermarktbranche. Vorig jaar was dat niet anders, blijkt uit deze week gemelde cijfers. De omzet nam met 17 procent toe en daarmee groeit de formule beduidend harder dan de markt, die op 7,6 procent groei bleef steken. Het jaar ervoor was de groei weliswaar een stuk hoger, maar toen nam Vomar ook 23 Deen-winkels over. Het recept voor succes volgens directeur Aart van Haren? Eenvoud. Zo zijn er geen zelfscankassa’s en verkoopt de supermarktketen niet online. “Door deze keuzes zijn we in staat gebleken de kosten beter onder controle te houden. En dat betekent weer lagere prijzen voor onze klanten.”
Verliezer: Bath & Body Works
Het lijkt echt einde verhaal voor...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Vomar en Bath & Body Works.
Winnaar: Vomar
Vomar steekt er al jaren met kop en schouders bovenuit als het gaat om groeicijfers binnen de supermarktbranche. Vorig jaar was dat niet anders, blijkt uit deze week gemelde cijfers. De omzet nam met 17 procent toe en daarmee groeit de formule beduidend harder dan de markt, die op 7,6 procent groei bleef steken. Het jaar ervoor was de groei weliswaar een stuk hoger, maar toen nam Vomar ook 23 Deen-winkels over. Het recept voor succes volgens directeur Aart van Haren? Eenvoud. Zo zijn er geen zelfscankassa’s en verkoopt de supermarktketen niet online. “Door deze keuzes zijn we in staat gebleken de kosten beter onder controle te houden. En dat betekent weer lagere prijzen voor onze klanten.”
Verliezer: Bath & Body Works
Het lijkt echt einde verhaal voor Bath & Body Works in Nederland. De franchisenemer van de formule in Nederland ging in 2023 op de fles. Uit het onlangs verschenen faillissementsverslag van de curator blijkt nu dat de 3 winkels in ons land niet meer open gaan. De gesprekken die de curator de afgelopen maanden voerde met een doorstartkandidaat, zijn uiteindelijk stukgelopen. De activa van de failliete franchisenemer Amarla stonden op het punt om te worden overgenomen door een nieuwe partij. Maar de doorstarter kwam zijn afspraken niet na en hield volgens de curator betrokken partijen 'slecht op de hoogte' van de voortgang. Volgens de doorstarter zelf lukte het niet om tot overeenstemming te komen over een nieuw distributiecentrum, waarna hij zich op het laatste moment terugtrok.