'Drukte in winkelstraten neemt langzaam weer toe'
Gepubliceerd op 15 januari 2024 om 16:25
In de Nederlandse winkelstraten was het vorig jaar 2 procent drukker dan in 2022. In mei en juni bezochten consumenten het vaakst de winkelstraat, terwijl Black Friday en feestdagen juist niet voor drukte zorgden.
Dat blijkt uit metingen van RMC. Hoewel het databureau begin vorig jaar een daling in het aantal passanten in de winkelstraten voorspelde, werd het in 2023 toch drukker (+2 procent) dan het jaar ervoor. Op de drukste winkellocaties was de drukte nog wat groter: hier steeg het aantal passanten met ruim 4 procent.
Black Friday of Koningsdag
Uit het onderzoek blijkt dat de decembermaand minder populair is onder shoppers: tijdens het voorjaar en de zomer wordt de winkelstraat vaker bezocht. Mei was de drukste winkelmaand, terwijl Black Friday en de periode vóór de feestdagen niet tot enorme drukte leidden.
De drukste dag in de binnensteden was wederom Koningsdag; een dag die 'niet noodzakelijkerwijs goed voor de retailers is'. Zaterdag 27 mei, de laatste weekenddag voor Pinksteren, eindigde op de tweede plaats. Ook de vrijdag na Hemelvaart was het traditioneel druk in de winkelstraat.
Volgens het databureau profiteren binnensteden van een betere mix tussen retail, horeca, entertainment en wonen. Ook zijn er in stadscentra inmiddels vaker compacte city-concepten te vinden van retailketens.