'Drukte in winkelstraten neemt langzaam weer toe'

'Drukte in winkelstraten neemt langzaam weer toe'

Hoewel databureau RMC eerder juist minder drukke winkelstraten voorspelde, telden de winkelstraten in 2023 toch meer passanten dan het jaar ervoor.

In de Nederlandse winkelstraten was het vorig jaar 2 procent drukker dan in 2022. In mei en juni bezochten consumenten het vaakst de winkelstraat, terwijl Black Friday en feestdagen juist niet voor drukte zorgden. 

Dat blijkt uit metingen van RMC. Hoewel het databureau begin vorig jaar een daling in het aantal passanten in de winkelstraten voorspelde, werd het in 2023 toch drukker (+2 procent) dan het jaar ervoor. Op de drukste winkellocaties was de drukte nog wat groter: hier steeg het aantal passanten met ruim 4 procent.

Black Friday of Koningsdag
Uit het onderzoek blijkt dat de decembermaand minder populair is onder shoppers: tijdens het voorjaar en de zomer wordt de winkelstraat vaker bezocht. Mei was de drukste winkelmaand, terwijl Black Friday en de periode vóór de feestdagen niet tot enorme drukte leidden. 

De drukste dag in de binnensteden was wederom Koningsdag; een dag die 'niet noodzakelijkerwijs goed voor de retailers is'. Zaterdag 27 mei, de laatste weekenddag voor Pinksteren, eindigde op de tweede plaats. Ook de vrijdag na Hemelvaart was het traditioneel druk in de winkelstraat.

Volgens het databureau profiteren binnensteden van een betere mix tussen retail, horeca, entertainment en wonen. Ook zijn er in stadscentra inmiddels vaker compacte city-concepten te vinden van retailketens.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!