‘Nederlandse retailers online slecht toegankelijk’
Gepubliceerd op 25 januari 2024 om 08:59
Ongeveer de helft van de webwinkels van grote Nederlandse retailers zijn slecht toegankelijk voor mensen met een lichamelijke of cognitieve beperking. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Level Level. Vanaf halverwege 2025 moeten alle webwinkels aan specifieke wetgeving voldoen, omtrent digitale toegankelijkheid.
In de test werden 317 grote webwinkels getest op toegankelijkheid. Van de 15 grootste webwinkels in Nederland springt Apple eruit in zijn toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid, aldus het onderzoek.
Bij Coolblue, Zalando, Amazon, Wehkamp, IKEA, Belsimpel, H&M en HEMA is het bijvoorbeeld niet mogelijk om zonder muis een bestelling te plaatsen. Daardoor is het voor mensen met motorische en/of fysieke beperkingen niet mogelijk om bij deze retailers online te shoppen. Webwinkels Bol, Albert Heijn, Jumbo, HelloFresh, Gamma en MediaMarkt houden rekening met toegankelijkheid, maar het bestellen van een product gaat vaak nog met moeite.
Van de totaal 317 onderzochte webwinkels blijkt 71 procent tekst te hebben met te weinig kleurcontrast. 70 procent heeft links zonder namen of knoppen zonder namen. Dat betekent dat mensen die een schermlezer nodig hebben geen informatie verkrijgen, omdat het element 'niet bestaat'. Daarnaast kan de consument bij 1 van de 3 webwinkels niet inzoomen.
EEA
In juni 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) in. Daarmee worden webwinkels wettelijk gedwongen digitaal toegankelijk te zijn. Volgens het onderzoek voldoet op dit moment de helft van de webwinkels niet aan de wettelijke eisen die daar straks voor gelden.