Checklist voor minder retouren en lagere retourkosten

Checklist voor minder retouren en lagere retourkosten

Veel online ondernemers worden in januari geconfronteerd met een aanzienlijk aantal retouren als gevolg van de voorafgaande piekperiode. Wat kun je daar nog aan verbeteren? Monta heeft een korte, handige checklist voor je gemaakt. 

Loop ‘m even door en neem actie, dat gaat je in de toekomst veel voordeel opleveren! 

  • Uitgebreide productinformatie op de website: Zorg voor gedetailleerde productinformatie op de website, waaronder foto's, video's, materiaalinformatie en productrecensies. Vooral die laatste wordt vaak nog niet getoond in een webshop, terwijl recensies wel degelijk het verschil kunnen maken voor je retourenaantal. Hierin wordt bijvoorbeeld vaak duidelijk hoe een kledingstuk valt, of wordt duidelijk hoe een decoratie stuk in huis daadwerkelijk staat. 
     
  • Duidelijke communicatie over de status van retourartikelen: Informeer klanten over de impact van onzorgvuldig terugsturen of verpakken van producten. Duidelijke instructies kunnen frustraties bij klanten verminderen en tegelijkertijd de retourkosten voor jou als online ondernemer verlagen.
     
  • Belonen van gewenst gedrag: Moedig klanten aan om producten op een nette manier te retourneren. Overweeg bijvoorbeeld kortingen op vervolgaankopen voor klanten die geen artikelen hebben geretourneerd.
     
  • Gemakkelijk retourneren: Zorg voor verpakkingen die eenvoudig te openen en hersluitbaar zijn. Dit helpt om producten in goede staat terug te ontvangen en minimaliseert de kans op beschadiging tijdens het retourneren.
     
  • Ruilen voor een andere maat of kleur: Hoewel elke retourkosten met zich meebrengt, kun je een retour nog steeds omzetten in een vervolgaankoop. Maak het voor klanten gemakkelijk om een product te ruilen voor een andere maat of kleur met behulp van een retourmodule, zoals Monta's RMA module. Hierdoor worden retouren omgezet in nieuwe orders, wat niet alleen de klanttevredenheid verhoogt maar ook een win-winsituatie creëert.


Meer informatie over het optimaliseren van je retourproces, zodat jij nog meer gas kan geven met je webshop? Je vindt het hier!

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!