De Nederlandse consument doet minder online aankopen. Onder de regelmatige onlineshoppers was in 2023 een daling van 3 procent te zien. Dat blijkt uit de E-shopper barometer 2023 van DPD.
Nederlanders kopen voornamelijk minder online in de categorie beauty & healthcare (-9 procent), boodschappen (-7 procent) en fashion (-6 procent). Ondanks de daling koopt de Nederlandse consument nog relatief veel kleding: 71 procent shopt online voor fashion, terwijl dat in Europa gemiddeld 58 procent is.
Het gebruik van c2c-platformen, waar consumenten aan andere consumenten verkopen, ligt in Nederland nog altijd boven het gemiddelde ten opzichte van de rest van Europa. Driekwart (77 procent) van de Nederlandse onlineshoppers kocht of verkocht iets via zo’n platform. In Frankrijk (75 procent), Engeland (74 procent), Duitsland (73 procent) en Italië (66 procent) worden deze platformen minder gebruikt.
Voor Nederlandse consumenten zijn de prijs en om wat geld te verdienen de belangrijkste motivatie voor de koop en verkoop van tweedehandsproducten. Iets minder dan 1 op de 3 (31 procent) noemt de duurzame economie als reden. In Frankrijk (45 procent) en Duitsland (38 procent) zijn die aantallen een stuk hoger.
Reacties 0