Om relevant en innovatief te blijven herstructureert Blokker de IT-architectuur naar de cloud. Samen met HSO is een modern integratie- en dataplatform ingericht dat assortimentsbeheer moderniseert.
De opsplitsing van de Blokker holding in 2017 markeert het begin van een ambitieuze reis om relevant en innovatief te blijven in een snel veranderend retaillandschap. Lees hoe een strategische, multidisciplinaire aanpak zorgt voor waardevolle inzichten in assortiment en supply-chain bij Blokker.
Keuze voor de Azure Cloud
Blokker komt op IT-vlak van ver en ervaart tijdsdruk om zo snel mogelijk te moderniseren. De enorme hoeveelheid legacy bestaat uit eigen datacenters, een gecentraliseerd E-commerceplatform en veel processen zónder IT-support. Gedeelde applicaties en infrastructuur van de holding moeten uit elkaar gehaald worden en een compleet nieuwe architectuur is nodig, waar Blokker als losstaande retailer verder mee kan bouwen.
Blokker ging op zoek naar een alternatief, met als belangrijkste eis dat het een cloud-integratieoplossing moest zijn. Het selectieproces en de keuze voor Azure Integration Services had in 2017 voornamelijk met het vertrouwen in Microsoft’s ontwikkelcapaciteiten te maken.
Blokker maakt belangrijke keuzes op basis van business value, architectuur principes en mensen. Belangrijke pijlers zijn: identificeer veranderingen die veel opleveren, liever kopen dan bouwen, de best beschikbare applicaties, hybride cloud, ‘SaaS before PaaS before IAAS’ en outsource alle harde IT-skills.
Flexibiliteit en kwaliteit
Een sprong naar 2021… Na vier jaar van veel projecten en verandering is Blokker gereorganiseerd, inclusief de fysieke winkels, die er sindsdien compleet anders uitzien. Alle processen zijn geherstructureerd en Blokker beschikt nu over één van de meest moderne ‘application-stacks’ in retail, allemaal ondersteund door een hybride, cloud-based infrastructuur. De flexibiliteit die in korte tijd is opgebouwd heeft ervoor gezorgd dat ze twee dagen na het sluiten van fysieke winkels – gedurende de COVID-pandemie – operationeel waren voor online bestellingen bezorgen vanaf de winkels door onze eigen mensen.
Blokker krijgt in 2021 meer ruimte om naar de kwaliteit van oplossingen te kijken en aandacht te schenken aan processen die voorgaande jaren niet in de scope vielen.
Waarde uit beschikbare data
Het scala aan applicaties en oplossingen die Blokker dan tot haar beschikking heeft is al van toegevoegde waarde voor medewerkers. Processen worden efficiënter en behendiger uitgevoerd. Voor een nóg uitgebreidere ondersteuning van de business en medewerkers is het belangrijk dat Blokker meer waarde haalt uit beschikbare data, en om dat te doen wordt een gecombineerd integratie- en dataplatform opgezet. Blokker besluit in overleg met HSO, destijds Motion10, welke rapportages en analyses het snelst tastbare waarde opleveren voor de business, vóórdat de projectkoers bepaald wordt.
De rapportages ondersteunen als eerst de commerciële besturing van Blokker.
Voorheen werd het beheer van assortiment met Excel bestanden en macro’s bijgehouden. Dit had een beperkte functionaliteit voor het werk van Category Managers, die hoofdverantwoordelijk zijn voor de prestaties van verschillende productgroepen binnen Blokker. HSO ontwikkelden vier grote Power BI dashboards waarin Category Managers het assortiment monitoren, op basis van ‘product placement’, beschikbaarheid en toegevoegde forecasting functionaliteit. Van werken met verschillende waarheden en met uiteenlopende standaarden, geeft dit het vertrouwen en de inzichten die Blokker nodig heeft.
HSO ontwikkelt voor Blokker ook een interactieve omgeving middels een ingebedde Power App in het dashboard, waarin Category Managers potentiële nieuwe producten kunnen vergelijken met het huidige assortiment. Een nieuwe manier om flexibiliteit te bevorderen. Dit alles moet leiden tot de juiste producten in de winkels, die precies aansluiten op de behoeften van klanten.
Centrale borging en één waarheid
Daar waar voorheen beslissingen voornamelijk werden genomen op basis van aannames en gefragmenteerde datasets, borgt Blokker nu dat de juiste beslissingen worden genomen op basis van één waarheid, gecentraliseerd in het nieuwe integratie- en dataplatform.
In de toekomst wil Blokker nóg bredere ondersteuning bieden, oude werkwijzen vervangen en uniformiteit creëren in de werkwijze. Waardoor medewerkers ruimte en tijd krijgen voor het verbeteren van assortiment en supply-chain ketens.
De volgende uitdaging die Blokker met behulp van het nieuwe integratie- en dataplatform aangaat is het analyseren van kassabonnen. De nodige databronnen worden aangesloten op het platform, zodat men in de toekomst productcombinaties en promoties op kassabon-niveau kan analyseren.
Meedenken, adviseren en strategische keuzes
De samenwerking tussen Blokker en HSO werpt z’n vruchten af. HSO’s multidisciplinaire Data-, Integratie- en Managed Services teams stellen Blokker in staat hun modernisering voort te blijven bewegen. HSO heeft met technische kennis de data klaargemaakt zodat het waarde oplevert. Blokker wordt steeds wendbaarder en speelt in op externe veranderingen die impact hebben op retailers. Nu staat er een sterke basis voor innovatie, waarop oplossingen flexibel doorontwikkeld kunnen worden, voor impact in de business.
Blokker verwacht van zijn partners dat ze meedenken, adviseren en de juiste keuzes helpen te maken en HSO is hierin van grote toegevoegde waarde.
Wil jij ook meer waardevolle inzichten voor jouw organisatie?
HSO is dé cloud-specialist met diepgaande retailkennis die mee kan denken over de juiste strategie voor jouw organisatie. Wil jij ook naar een naadloze integratie van je systemen, applicaties en data?
Klik hier voor meer informatie of neem direct contact met ons op en wij helpen je graag verder!
Waardevol inzicht voor commerciële besturing Blokker
Gepubliceerd op 26 februari 2024 om 08:00
Reacties 0