'Webshops willen wel, maar kunnen geen retourkosten rekenen'

'Webshops willen wel, maar kunnen geen retourkosten rekenen'

Bijna 85 procent van de Nederlandse webshopeigenaren brengt geen retourkosten in rekening.

Bijna 85 procent van de Nederlandse webshopeigenaren brengt geen retourkosten in rekening. Tegelijkertijd zou driekwart dat eigenlijk wel willen, blijkt uit een peiling van dataprovider FiveX onder bijna 150 webwinkels.

De voornaamste reden om geen retourkosten te rekenen – door 77 procent genoemd – is omdat de webshops platformverkopers zijn. Het platform, zoals Bol of Amazon, bepaalt dan de regels. Andere genoemde redenen zijn dat concurrenten het ook niet doen, de vrees dat een product niet meer gekocht wordt en ‘omdat de klant koning is en dus niet hoeft te betalen’.

Van de ondervraagde webshops die wel retourkosten zijn geen rekenen, merkte de meerderheid (60 procent) geen impact op de omzet. De extra inkomsten uit retourkosten waren onderaan de streep ongeveer gelijk aan de gemiste inkomsten van sommige verkopen. Ruim 1 op de 6 ervaarde wel een negatief effect, maar 25 procent juist een positief effect. De extra inkomsten uit retourkosten waren hier hoger dan de gederfde inkomsten door minder verkopen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!