'Webshops willen wel, maar kunnen geen retourkosten rekenen'
Gepubliceerd op 23 februari 2024 om 10:56
Bijna 85 procent van de Nederlandse webshopeigenaren brengt geen retourkosten in rekening. Tegelijkertijd zou driekwart dat eigenlijk wel willen, blijkt uit een peiling van dataprovider FiveX onder bijna 150 webwinkels.
De voornaamste reden om geen retourkosten te rekenen – door 77 procent genoemd – is omdat de webshops platformverkopers zijn. Het platform, zoals Bol of Amazon, bepaalt dan de regels. Andere genoemde redenen zijn dat concurrenten het ook niet doen, de vrees dat een product niet meer gekocht wordt en ‘omdat de klant koning is en dus niet hoeft te betalen’.
Van de ondervraagde webshops die wel retourkosten zijn geen rekenen, merkte de meerderheid (60 procent) geen impact op de omzet. De extra inkomsten uit retourkosten waren onderaan de streep ongeveer gelijk aan de gemiste inkomsten van sommige verkopen. Ruim 1 op de 6 ervaarde wel een negatief effect, maar 25 procent juist een positief effect. De extra inkomsten uit retourkosten waren hier hoger dan de gederfde inkomsten door minder verkopen.