70% omzet doe-het-zelf uit bouwmarkt

Bouwmarkten zijn goed voor zeventig procent van de totale omzet van de doe-het-zelfdetailhandel. De totale omzet ligt ongeveer op vier miljard euro. Dat blijkt uit onderzoek van Van Es Marketing Services naar de branche.

De bouwmarkten zijn duidelijk in opmars. Terwijl het totaal aantal doe-het-zelf-verkooppunten daalt (op dit moment 1.400), neemt het aantal bouwmarkten juist toe. Een andere duidelijk ontwikkeling in doe-het-zelf-land is het almaar groeiende verkoopvloeroppervlak.

Om hun hoofd boven water te houden in de sterk concurrerende markt, richten bouwmarkten zich steeds meer op branchevreemde activiteiten. “Middels verbreding van het assortiment met branchevreemde producten en de verkoop van impulsgoederen tracht men de omzet te stimuleren”, aldus het rapport. Ook deelname aan een samenwerkingsverband op inkoop- of verkoopgebied is voor veel ondernemers noodzakelijk geworden.

Er is echter wel plaats voor optimisme onder de bouwmarkten, Voor het eerst in vijf jaar is het aantal bouwmarkten dat rekent op een hogere omzet gestegen. Op dit moment verwacht 58 procent een stijging. Ter vergelijking: het afgelopen jaar heeft 39 procent ook daadwerkelijk zijn omzet zien stijgen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!