Moederbedrijf Zara ziet opnieuw forse stijging winst en omzet
Gepubliceerd op 13 maart 2024 om 09:03
Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara, heeft ook in 2023 een sterk jaar gedraaid. De nettowinst van het concern steeg in totaal met bijna 30 procent, de omzet nam 10 procent toe. Ook vorig jaar namen de omzet en de winst van het bedrijf al flink toe.
De nettowinst van Inditex kwam uit op 5,4 miljard euro in 2023, waar dat in 2022 nog 4,1 miljard was. De omzet steeg van 32,5 miljard naar bijna 35,9 miljard euro. Zara, inclusief Zara Home, is nog steeds het grootste merk van Inditex met een omzet van iets meer dan 26 miljard euro. Daarmee is het goed voor bijna 75 procent van het geheel.
Uit het jaarrapport blijkt verder dat alle afzonderlijke concepten een flinke omzetgroei doormaken. Zara, Pull & Bear en Bershka stijgen allemaal 10 procent, Massimo Dutti (+15 procent) en Stradivarius (+13 procent) zelfs nog iets meer.
Filialen
Zara had bij sluiting van het boekjaar op 31 januari minder winkels wereldwijd ten opzichte van een jaar eerder. Waar het in januari 2023 nog 1885 winkels had, zijn dat er nu nog 1811. Ook alle andere winkels in het portfolio van Inditex zagen ook een lichte daling in het aantal vestigingen, met uitzondering van Pull & Bear (+2).
In Nederland hebben de Inditex-merken in totaal 71 vestigingen. Nederland telt 25 Zara’s, 12 filialen van Pull & Bear en 16 Bershka’s. Ook zijn er in ons land nog 8 winkels van Stradivarius, 6 van Zara Home en heeft Massimo Dutti er ook nog 4.