Moederbedrijf Zara ziet opnieuw forse stijging winst en omzet

Moederbedrijf Zara ziet opnieuw forse stijging winst en omzet

De nettowinst van het hele concern steeg in totaal met 30 procent, de omzet nam 10 procent toe.

Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara, heeft ook in 2023 een sterk jaar gedraaid. De nettowinst van het concern steeg in totaal met bijna 30 procent, de omzet nam 10 procent toe. Ook vorig jaar namen de omzet en de winst van het bedrijf al flink toe.

De nettowinst van Inditex kwam uit op 5,4 miljard euro in 2023, waar dat in 2022 nog 4,1 miljard was. De omzet steeg van 32,5 miljard naar bijna 35,9 miljard euro. Zara, inclusief Zara Home, is nog steeds het grootste merk van Inditex met een omzet van iets meer dan 26 miljard euro. Daarmee is het goed voor bijna 75 procent van het geheel.

Uit het jaarrapport blijkt verder dat alle afzonderlijke concepten een flinke omzetgroei doormaken. Zara, Pull & Bear en Bershka stijgen allemaal 10 procent, Massimo Dutti (+15 procent) en Stradivarius (+13 procent) zelfs nog iets meer.

Filialen
Zara had bij sluiting van het boekjaar op 31 januari minder winkels wereldwijd ten opzichte van een jaar eerder. Waar het in januari 2023 nog 1885 winkels had, zijn dat er nu nog 1811. Ook alle andere winkels in het portfolio van Inditex zagen ook een lichte daling in het aantal vestigingen, met uitzondering van Pull & Bear (+2).

In Nederland hebben de Inditex-merken in totaal 71 vestigingen. Nederland telt 25 Zara’s, 12 filialen van Pull & Bear en 16 Bershka’s. Ook zijn er in ons land nog 8 winkels van Stradivarius, 6 van Zara Home en heeft Massimo Dutti er ook nog 4.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!