Adidas belandt in de rode cijfers

Adidas belandt in de rode cijfers

Met een verlies van 58 miljoen euro is het sportmerk een stuk minder diep in de min gedoken dan verwacht.

Adidas heeft een zwaar jaar achter de rug. Het Duitse sportmerk is in 2023 in de rode cijfers terechtgekomen, met een verlies van 58 miljoen euro. Het jaar ervoor noteerde het bedrijf nog een winst van 254 miljoen euro. 

Hoewel Adidas voor het eerst in ruim 30 jaar rode cijfers schrijft, is het verlies van 58 miljoen minder groot dan verwacht. Adidas ging uit van een verlies van 100 miljoen euro, Begin vorig jaar werd zelfs nog rekening gehouden met 700 miljoen verlies. 

Dat heeft alles te maken met de Jeezy-schoenen, die samen met 'Ye' zijn ontwikkeld. Toen de banden met de rapper verbroken waren, bleef Adidas met voorraden zitten en liep het een aanzienlijk deel van de omzet mis. Uiteindelijk besloot het merk de sneakers in batches te verkopen.

Uit het jaarverslag van de retailer blijkt nu dat 140 miljoen euro aan opbrengsten van de Yeezy-schoenen is gedoneerd aan organisaties die zich inzetten tegen racisme. De overige 250 miljoen euro aan omzet wordt gebruikt om de kosten te dekken. Het bedrijf denkt dit jaar de verkoop van de resterende voorraden te hebben afgerond. Met het stopzetten van de samenwerking met Ye liep het sportmerk vorig jaar zo'n 500 miljoen euro mis.

"De ene na de andere ramp heeft zich voorgedaan", aldus ceo Bjørn Gulden, over het eerste jaar dat hij aan het roer stond bij het sportmerk. Hij verwijst daarbij ook naar een devaluatie van de Argentijnse Peso, waarmee het Adidas 1 miljard euro omzet misliep. Vooral in het derde kwartaal zag Adidas zijn cijfers rood kleuren: in deze maanden noteerde het sportmerk een verlies van 377 miljoen euro.  

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!