Winnaar/verliezer van de week: Emma en Adidas

Winnaar/verliezer van de week: Emma en Adidas

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Emma en Adidas.

Winnaar: Emma

De droom van een miljardenomzet wordt waarschijnlijk snel werkelijkheid voor slaapspecialist Emma. Het Duitse bedrijf heeft zijn omzet vorig jaar met 13 procent zien stijgen tot 962 miljoen euro. Het merk wist zowel buiten Europa (Azië-Pacific, de VS en Zuid-Amerika) te groeien als op 'eigen' terrein (België). En hoewel Emma van oorsprong een Duits matrassenmerk is, heeft het nergens zoveel winkels als in Nederland. Op dit punt zijn er 2 brandstores, waar op korte termijn nog eens 2 bij komen. In heel Europa komen er dit jaar 10 extra filialen bij. Gezien Emma's liefde voor Nederland, is de kans groot dat daar minimaal nog 1 extra locatie in ons land bij komt.

Verliezer: Adidas

Alle lichten stonden al een lange tijd op rood, maar toch kwam daar deze week het verlossende jaarverslag: Adidas maakte in 2023 voor het eerst in 30 jaar tijd dan toch verlies. Het sportmerk had een zwaar...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Emma en Adidas.

Winnaar: Emma

De droom van een miljardenomzet wordt waarschijnlijk snel werkelijkheid voor slaapspecialist Emma. Het Duitse bedrijf heeft zijn omzet vorig jaar met 13 procent zien stijgen tot 962 miljoen euro. Het merk wist zowel buiten Europa (Azië-Pacific, de VS en Zuid-Amerika) te groeien als op 'eigen' terrein (België). En hoewel Emma van oorsprong een Duits matrassenmerk is, heeft het nergens zoveel winkels als in Nederland. Op dit punt zijn er 2 brandstores, waar op korte termijn nog eens 2 bij komen. In heel Europa komen er dit jaar 10 extra filialen bij. Gezien Emma's liefde voor Nederland, is de kans groot dat daar minimaal nog 1 extra locatie in ons land bij komt.

Verliezer: Adidas

Alle lichten stonden al een lange tijd op rood, maar toch kwam daar deze week het verlossende jaarverslag: Adidas maakte in 2023 voor het eerst in 30 jaar tijd dan toch verlies. Het sportmerk had een zwaar jaar, wat met name te wijten is aan het verbreken van de banden met rapper Kanye 'Ye' West. Met de verkoopstop van de populaire Yeezy-schoen liep het (eveneens) Duitse bedrijf 500 miljoen euro mis, terwijl het met een fikse voorraad bleef zitten. Uiteindelijk wist Adidas met de verkoop van verschillende batches Yeezy-schoenen de verliezen alsnog enigszins binnen de perken te houden: van de 700 miljoen verlies begin vorig jaar, ging 2023 uiteindelijk de boeken in met 58 miljoen euro in de min.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!