Nederlandse consumenten deden in 2023 voor bijna 4 miljard euro aan online aankopen in het buitenland. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org.
De 4 miljard euro is een stijging van 13 procent ten opzichte van 2022. Ook het aantal online aankopen over de grens nam flink toe: 17 procent. Nederlandse consumenten deden in totaal ongeveer 40 miljoen bestellingen bij buitenlandse spelers.
Chinese webwinkels maakten de grootste stijging door in 2023. Het aandeel steeg van 5 naar 7 procent en kwam uit op een totaal van 265 miljoen euro. Ook het aantal producten dat in Chinese webwinkels wordt aangeschaft steeg flink tot 8,9 miljoen euro (22 procent van het toaal). De Nederlandse consument geeft nog steeds het meest uit in Duitsland. Een kwart van de online crossborder bestedingen gaat naar onze oosterburen.
Nederlandse consumenten gaven online in totaal 34,7 miljard euro uit. Dat is 3 procent meer dan vorig jaar. Het aantal online aankopen steeg met 1 procent naar 365 miljoen.
Reacties 0