'Meeste Nederlanders zoeken fysieke winkel op'

'Meeste Nederlanders zoeken fysieke winkel op'

Bezorgkosten vormen nog steeds een bottleneck: bijna de helft van de onlineshoppers haakt af als een webshop kosten in rekening brengt.

Meer dan de helft (54 procent) van de Nederlanders winkelt op zijn minst een paar keer per maand online. Toch zoekt de meerderheid (56 procent) nog steeds fysieke winkels op. Dat blijkt uit onderzoek van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. 

Van de Nederlanders zegt 40 procent zoveel mogelijk aankopen online te doen. Gratis bezorging speelt daarbij een belangrijke rol: de helft van de onlineshoppers haakt af als er sprake is van bezorgkosten. 

Meer dan de helft van de consumenten heeft nog steeds een voorkeur voor de fysieke winkel: vooral voor kleding en schoenen. Elektronica en gadgets worden liever online gekocht. Fysieke winkels worden meer bezocht door vrouwen (63 procent) dan mannen (49 procent). Zo’n 30 procent doet dat minstens een paar keer per week. 

Prijsbewust
Los van bezorgkosten, zijn consumenten nog steeds erg prijsbewust. Zo vergelijkt bijna driekwart voorafgaand aan een aankoop de prijzen online. 62 procent laat zich leiden door aanbiedingen. Tot slot stelt bijna de helft (45 procent) grote aankopen uit. Er wordt vooral bespaard op kleding en schoenen en uitgaan en restaurants.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!