'Meeste Nederlanders zoeken fysieke winkel op'
Gepubliceerd op 21 maart 2024 om 10:02
Meer dan de helft (54 procent) van de Nederlanders winkelt op zijn minst een paar keer per maand online. Toch zoekt de meerderheid (56 procent) nog steeds fysieke winkels op. Dat blijkt uit onderzoek van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht.
Van de Nederlanders zegt 40 procent zoveel mogelijk aankopen online te doen. Gratis bezorging speelt daarbij een belangrijke rol: de helft van de onlineshoppers haakt af als er sprake is van bezorgkosten.
Meer dan de helft van de consumenten heeft nog steeds een voorkeur voor de fysieke winkel: vooral voor kleding en schoenen. Elektronica en gadgets worden liever online gekocht. Fysieke winkels worden meer bezocht door vrouwen (63 procent) dan mannen (49 procent). Zo’n 30 procent doet dat minstens een paar keer per week.
Prijsbewust
Los van bezorgkosten, zijn consumenten nog steeds erg prijsbewust. Zo vergelijkt bijna driekwart voorafgaand aan een aankoop de prijzen online. 62 procent laat zich leiden door aanbiedingen. Tot slot stelt bijna de helft (45 procent) grote aankopen uit. Er wordt vooral bespaard op kleding en schoenen en uitgaan en restaurants.