Het is in bepaalde situaties mogelijk om passagierstreinen in te zetten voor pakketgoederen. Dat blijkt uit onderzoek van TU Delft, TNO en Royal HaskoningDHV in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De onderzoekers zien mogelijkheden om in totaal 15.000 vrachtwagenladingen per dag te besparen. Daarvoor zullen er op verschillende gebieden, zoals techniek, IT, veiligheid en regelgeving nog wel zaken moeten worden aangepast. Ook zijn lang niet alle treinen geschikt om pakketten te vervoeren.
Als de verkenning voor het plan volgend jaar wordt gestart, zou er tussen 2035 en 2050 een volledige landelijke dekking kunnen zijn voor dit plan. In de eerste fase, vanaf 2025, zouden winkels op stations op deze manier bevoorraad kunnen worden. Ook pakketten kunnen dan afgehaald worden bij de grote stations.
De onderzoekspartijen merken daarbij op dat het plan alleen doorgang kan vinden ten tijde van onbenutte vervoerscapaciteit. Zo lijken bijvoorbeeld de dinsdag- en donderdagspits volledig uitgesloten van vervoer van pakketjes.
De onderzoeksresultaten zijn beschikbaar naar aanleiding van een initiatief uit de Tweede Kamer in 2020, waarbij het bestuursorgaan een oplossing zocht voor de onderbezetting van treinen en het optimaal benutten van passagierstreinen voor goederentransport. In Nederland reden er vroeger zogenoemde posttreinen. Vanaf 1979 is deze vorm van pakketvervoer gestopt.
Hbm Blom 25 mrt, 20:20