Detailhandelsomzet blijft stijgen, ook online groeit mee
Gepubliceerd op 2 april 2024 om 09:16
De detailhandel in Nederland heeft in februari 3 procent meer omgezet dan in dezelfde periode in 2023. De online omzet steeg eveneens ten opzichte van februari 2023. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
De stijging is voor een groot deel te danken aan de omzet in de non-foodbranche, die in februari 2024 3,9 procent hoger was dan een jaar eerder. Drogisterijen, winkels in schoenen en lederwaren en winkels in doe-het-zelfartikelen hebben allemaal meer omzet behaald. Alleen de sectoren consumentenelektronica en winkels in meubels en woninginrichting zagen hun omzet afnemen.
De winkels in voedings- en genotsmiddelen boekten ook meer omzet ten opzichte van februari 2023 (+1,4 procent). Dit was voornamelijk te danken aan de inflatiecijfers, want het verkoopvolume was een half procent lager dan in februari 2023.
Online werd er in totaal in Nederland 5,3 procent meer omgezet in februari 2024 dan in dezelfde periode een jaar eerder. Pureplayers zetten zelfs 8,1 procent meer om dan een jaar eerder. Online daalde de omzet in kleding- en modeartikelen het meest (10,2 procent). De consumentenelektonica daalde, net als offline, ook in online omzet (-2 procent).