Retailcijfers: Shein versus H&M en Inditex
Gepubliceerd op 2 april 2024 om 14:26
De Chinese e-commerceplayer Shein toont een flinke groei in omzet en winst, blijkt uit cijfers die The Financial Times naar buiten bracht. De stijging is zo fors dat Shein de andere grote spelers, zoals Inditex* en H&M Group** naar de kroon steekt. Reden genoeg om de grote 3 te vergelijken.
Shein verdrievoudigde zijn winst bijna tussen 2022 en 2023. Het bedrijf ging van omgerekend 700 miljoen euro in de plus naar een ruime 2 miljard euro.
Daarmee maakt de Chinese e-commerceplayer nog lang niet zoveel winst als Inditex (5,4 miljard euro). Het bedrijf is H&M inmiddels wel voorbij (800 miljoen euro).
De progressie van Shein (bijna 300 procent) was echter wel vele malen hoger. Inditex noteerde 30 procent meer nettowinst, H&M ongeveer 10 procent.
De omzet van Inditex steeg in 2023 van 32,5 miljard naar 35,9 miljard euro. Ook de omzet van H&M Group steeg licht: 19,2 miljard in 2022 naar 21,05 miljard euro in 2023.
Waar Shein met 21,4 miljard euro omzet in 2022 dus nog verder onder Inditex zat en in de buurt van H&M Group, is dat in 2023 heel anders. Het Chinese bedrijf is beide bedrijven ontstegen met een omzet van omgerekend 41 miljard euro.
Shein had in totaal 15 jaar nodig (begonnen in 2008) om de grootste worden in de fastfashion. H&M bestaat al sinds 1947, Inditex bestaat sinds 1985.
Shein is momenteel in ongeveer 150 landen actief. Dat is nog een stuk minder dan Inditex (213), maar al wel bijna 2 keer zoveel als H&M (rond de 75).
Volgens de meest recente cijfers heeft Shein iets meer dan 20.000 werknemers in dienst. Dat zijn er een stuk minder dan H&M Group (143.000) en Inditex (160.000).
*Inditex is het moederbedrijf van Zara, Zara Home, Bershka, Pull & Bear, Massimo Dutti en Stradivarius.
** Naast modeketen H&M vallen ook formules als Cos, & Other Stories en Arket onder de Zweedse modegroep.