Intertoys ziet brutowinst met bijna 10 procent stijgen

Intertoys ziet brutowinst met bijna 10 procent stijgen

De speelgoedketen wil de komende jaren meer witte vlekken vullen in Nederland.

Mirages dochterketen Intertoys heeft zijn brutobedrijfswinst (ebitda) in 2023 zien oplopen van 11,4 miljoen naar 12,4 miljoen euro. Ook de omzet ging in dat jaar met zo'n 9 procent omhoog.

Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde jaarcijfers over 2023. De omzet- en ebitdastijging heeft Intertoys naar eigen zeggen te danken aan diverse factoren. Zo zet het bedrijf sinds korte tijd in op de 'kidult'-trend, waarin speelgoedketens zich focussen op de verkoop van speelgoed aan volwassenen. Inmiddels is deze doelgroep goed voor 15 procent van de totale verkoop van Intertoys.

Ook zegt Mirage's dochterbedrijf dat er wordt geïnvesteerd in het vernieuwen en vergroten van bestaande filialen, volgens een nieuwe winkelformule. Ook heeft Intertoys nog een aantal winkellocaties op het oog, voor toekomstige nieuwe filialen. Op dit moment heeft het bedrijf zo'n 200 winkels in Nederland. Voor deze transformatie is een 'stand-alone' financiering afgesloten met de Rabobank. Hoeveel de bank in de keten heeft geïnvesteerd, is echter niet bekendgemaakt. 

Intertoys werd in de zomer van 2023 te koop gezet. Uiteindelijk ketste dit af, waardoor de speelgoedketen nog steeds onder de portefeuille valt van Mirage Retail Group. Op dit moment staat Mirages Blokker te koop, waarvoor de tijd begint te dringen.

Hoe zit het precies met die 'kidult'-trend, en hoe zet je er als retailer op in? Corine Noordhoff legt het in dit artikel uit.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!