'21 procent kiest voor online door lange wachtrijen in winkel'
Gepubliceerd op 17 april 2024 om 16:10
Eén op de 5 consumenten geeft aan liever online te shoppen, vanwege lange wachtrijen in fysieke winkels. Dat blijkt uit onderzoek van MarktEffect.
Tijdsoverwegingen spelen een grote rol in de keuze om te kiezen voor online- of offlineshopping. Zo zegt 37 procent van de ondervraagden het liefst naar de fysieke winkelstraat te gaan, maar door tijdsgebrek toch te kiezen voor het online alternatief.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 36 procent van de consumenten eerst naar de webshop van een winkel gaat, voor zij de fysieke binnenstappen. Daarvan vindt ruim een derde (37 procent) dat de fysieke winkelervaring niet overeenkomt met de webshopervaring van het merk. Dit terwijl 45 procent van de respondenten aangeeft dit heel belangrijk te vinden.
De belangrijkste redenen voor consumenten om naar de fysieke winkel te komen zijn vriendelijk en behulpzaam personeel (49 procent), deskundigheid van de medewerkers (45 procent) en een goed bereikbare locatie (36 procent).