De Foot Locker van de toekomst

De Foot Locker van de toekomst

Schoenenketen Foot Locker heeft in Wayne, New Jersey zijn nieuwste winkelconcept onthuld. De retailer voorzag de winkel in de Willowbrook Mall van het ‘winkel van de toekomst’-concept. 

Het concept wordt dit jaar in totaal over 5 steden uitgerold. Na New Jersey volgen ook Parijs, Melbourne, Delhi en de flagshipstore in New York City. Daarnaast wordt het nieuwe winkelconcept als inspiratie gebruikt voor het vernieuwen van 900 winkels wereldwijd. Dat proces zal zich uitsmeren over de komende 2 jaar. 

Tekst loopt door onder de beelden


Foot Locker staat bekend om zijn winkels die uit 2 muren vol met sneakers bestaan. Het passen van de schoenen wordt in het midden van de winkel gedaan. Dat is wel anders bij het nieuwe concept, waar meer een winkelreis is geïntroduceerd.

Schoenenketen Foot Locker heeft in Wayne, New Jersey zijn nieuwste winkelconcept onthuld. De retailer voorzag de winkel in de Willowbrook Mall van het ‘winkel van de toekomst’-concept. 

Het concept wordt dit jaar in totaal over 5 steden uitgerold. Na New Jersey volgen ook Parijs, Melbourne, Delhi en de flagshipstore in New York City. Daarnaast wordt het nieuwe winkelconcept als inspiratie gebruikt voor het vernieuwen van 900 winkels wereldwijd. Dat proces zal zich uitsmeren over de komende 2 jaar. 

Tekst loopt door onder de beelden


Foot Locker staat bekend om zijn winkels die uit 2 muren vol met sneakers bestaan. Het passen van de schoenen wordt in het midden van de winkel gedaan. Dat is wel anders bij het nieuwe concept, waar meer een winkelreis is geïntroduceerd.

Zo is er een ‘dropzone’ te vinden is met de nieuwste sneakerreleases. Een unieke touch geven aan nieuwe patta’s is ook mogelijk. In de sneakerhub kunnen klanten terecht om hun schoeisel te laten personaliseren, bijvoorbeeld door speciale veters. 

Tekst loopt door onder de beelden


Niet alleen de winkel, maar ook het personeel is in een nieuw jasje gestoken. De iconische zwart-wit gestreepte outfit krijgt een opfrisbeurt. “Ze zullen vertrouwd en herkenbaar zijn. Ik zou zeggen dat ze op een heel smaakvolle, elegante manier zullen worden gemoderniseerd”, zegt Frank Bracken, chief commercial officer tegen CNBC

Foot Locker wil twee derde van zijn wereldwijde winkelbestand tegen eind 2025 vernieuwd hebben. Het gaat om 900 winkels, die geïnspireerd zijn op het nieuwe concept. Volgens Bracken dus zo'n 100 winkels per kwartaal. 

Tekst loopt door onder de beelden


De sneakerretailer heeft een zwaar 2023 achter de rug. Het bedrijf dook in de rode cijfers en noteerde een nettoverlies van 330 miljoen dollar. Het jaar ervoor boekte het nog een nettowinst van 341 miljoen dollar. De schoenenketen heeft daarnaast te maken met een aanhoudende omzetdaling. De retailer moet onder meer concurreren met zijn eigen merkpartners die in de afgelopen jaren hun eigen websites en winkels uitbouwden.

Dit jaar verwacht cfo Mike Baugn opnieuw een zwaar jaar, dat Foot Locker vooral wil gebruiken om de liquiditeit te verhogen. Met zijn nieuwe strategie, het zogenoemde ‘Lace-up plan’ gaat het bedrijf 400 ondermaats presterende locaties sluiten en verhuizen. Het nieuwe winkelconcept past bij de strategie, waarmee het bedrijf zijn portefeuille sterker wil maken. 

De schoenenketen heeft zo’n 2.500 winkels in 26 landen. Daaronder vallen onder meer Noord-Amerika, Europa, Azië,  Australië en Nieuw-Zeeland. In Nederland heeft het bedrijf ongeveer 30 winkels. Of deze ook een make-over krijgen, is nog niet bekend.

Beelden via LinkedIn: Jill Feldman, General Manager Foot Locker NA

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!