De Chinese e-commercegigant Shein gaat als een speer. Het bedrijf staat erom bekend dat het razendsnel nieuwe kleding kan toevoegen aan het assortiment. Sneller dan zijn concurrentie. Dat blijkt ook uit berekeningen: waar Zara in 2023 40.000 kledingstukken op de markt bracht, kwam dat aantal voor Shein uit op meer dan 1,5 miljoen.
Ook de financiële cijfers winden er geen doekjes om. Zo heeft de fastfashionreus vorig jaar bijna zijn winst verdrievoudigd naar meer dan 2 miljard dollar. Het bedrijf kende bovendien in 2023 een grotere omzet (zo’n 42 miljard euro) dan Zara-moeder Inditex (39,5 miljard euro).
De snelheid van produceren levert overigens weleens problemen in rechtbanken op: de ontwerpen zijn niet altijd even origineel. Zo werd Shein voor de rechter gesleept door het moederbedrijf van Uniqlo wegens het namaken en verkopen van de bekende ronde schoudertas.
Wat is het businessmodel van Shein? Een infographic van FourWeekMBA.