‘Nederlander vindt prijs belangrijker dan duurzaamheid’
Gepubliceerd op 15 mei 2024 om 09:01
Voor Nederlandse consumenten weegt de prijs nog altijd zwaarder dan duurzaamheid bij de aankoop van een product. Iets meer dan de helft van de Nederlanders is bereid (iets) meer te betalen voor een groener product. Dat blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesbureau PwC.
De aanschaf van tweedehandsproducten wordt door de Nederlandse consument vaker gedaan vanuit prijsoverweging (57 procent) dan vanuit duurzaamheid (30 procent). In totaal geeft 60 procent van de Nederlanders aan kleding en schoenen alleen nieuw te kopen; ook als de kwaliteit en de garantie hetzelfde is bij een tweedehands variant. Boeken en speelgoed worden vaker tweedehands aangeschaft.
PwC onderzocht de mening van consumenten over prijs en duurzaamheid uit 31 landen. Ten opzichte van andere landen, maken Nederlandse consumenten zich minder zorgen over klimaatverandering en duurzaamheid. 11 procent zegt zich dagelijks zorgen te maken over klimaatverandering, tegenover 28 procent wereldwijd. 32 procent van de consumenten in Nederland koopt duurzame producten met een verminderde klimaatimpact. Wereldwijd is dat 46 procent.