‘Gemiddelde besteding voor kleding bij Bijenkorf het hoogst’
Gepubliceerd op 17 mei 2024 om 15:20
De gemiddelde besteding voor kleding is bij de Bijenkorf het hoogst van alle retailers in Nederland. De kledingconsument geeft daar gemiddeld 229 euro per aankoop uit, zo blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels, een onderzoek van Multiscope.
De Bijenkorf wordt gevolgd door Van Uffelen (166 euro) en Van Dal mannenmode (165 euro) in het gemiddelde uitgavebedrag per aankoop. Kledingkopers besteden gemiddeld het minste per bezoek bij Wibra (19 euro) en Zeeman (20 euro). De webshop, zonder fysieke winkels, met de hoogste gemiddelde uitgave aan kleding is Zalando (118 euro).
Vrouwen vs Mannen
Nederlanders spenderen gemiddeld 92 euro per aankoop bij een kledingwinkel of webshop. De jaarlijkse besteding aan kleding bedraagt gemiddeld 675 euro per persoon.
Vrouwen geven 845 euro uit aan kleding volgens het onderzoek. Mannen zouden op jaarbasis ‘slechts’ 476 euro uitgeven. De gemiddelde besteding per aankoop ligt een stuk minder ver uit elkaar: 95 euro voor vrouwen en 88 euro voor mannen. Het grote verschil komt voort uit het feit dat vrouwen gemiddeld bijna 9 keer per jaar kleding kopen en mannen iets vaker dan 5 keer per jaar.