Hornbach heeft weer groter deel Nederlandse markt in handen
Gepubliceerd op 22 mei 2024 om 09:48
Doe-het-zelfketen Hornbach heeft zijn marktaandeel in Nederland zien stijgen tot 30 procent. Ook internationaal gezien zag het Duitse concern het aantal klanten licht stijgen, met 2 procent.
Dat blijkt uit de definitieve jaarcijfers die de keten onlangs heeft gepubliceerd. Waar de keten eind vorig jaar (december) het marktaandeel zag stijgen tot 28,7 procent, was dit percentage eind maart de grens van 30 procent gepasseerd.
Afgelopen boekjaar (dat liep tot februari) opende de keten in Ressen bij Nijmegen de achttiende Hornbach-vestiging, en werden er 2 nieuwe 'drive ins' in gebruik genomen. "En we gaan door met onze groeiplannen om onze positie als grootste bouwmarkt verder te verstevigen. Zo breiden we dit jaar nog verschillende vestigingen uit met nieuwe Drive Ins", verklaart algemeen directeur Evert de Goede.
Goed voorjaarsweer
Het belangrijke voorjaarsseizoen ging dit jaar goed van start, wegens gunstig voorjaarsseizoen. Hierom voorziet Hornbach een omzetstijging voor het komende boekjaar. Hornbach meldde eerder al dat de winst vóór aftrek van rente en belastingen (aangepaste ebit) afgelopen jaar op 254 miljoen euro uitkwam, een daling van 12 procent ten opzichte van een jaar eerder. Volgens De Goede heeft de dhz-keten te maken met stijgende bedrijfskosten, wat drukt op de winstmarges. Hierom verwacht Hornbach dat de winst dit jaar ongeveer gelijk blijft.