Meer onlineomzet voor Nederlandse retailers
Gepubliceerd op 3 juni 2024 om 08:54
De detailhandel in Nederland heeft in april 2,3 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. De onlineomzet steeg eveneens ten opzichte van april 2023, met 8,8 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
De omzetstijging houdt nu al 3 jaar aan. De laatste keer dat er minder omzet geboekt werd dan een jaar eerder in dezelfde periode was in februari 2021.
In de foodsector kromp de omzet 0,4 procent. Daarentegen zetten non-foodretailers in april 3,8 procent meer om dan in dezelfde periode vorig jaar. Het volume steeg nog iets harder, met 4,9 procent. Vooral drogisterijen (+5,8 procent) deden het beter dan vorig jaar. Ook zagen dhz-ketens (+3 procent), winkels in recreatieartikelen (+2,6 procent) en winkels in schoenen en lederwaren (+0,9 procent) een stijging.
Daarentegen zagen supermarkten hun omzet dalen (0,7 procent). Dat gold ook voor kledingwinkels (-1,4 procent) en woonwinkels (-5,3 procent).
Online
In april zetten retailers 8,8 procent meer om dan een jaar eerder. Pure players zetten 11,6 procent meer om. Anders dan in de fysieke winkels, zagen modewinkels online hun omzet met 2,7 procent stijgen. In consumentenelektronica (8,3 procent) en voedingsmiddelen en drogisterijartikelen (13,8 procent) werd fors meer online verkocht.