Europese Commissie verscherpt regels voor Temu

Europese Commissie verscherpt regels voor Temu

De Europese Commissie eist dat Temu zich moet houden aan Europese wetgeving (Digital Service Act). Zo moet het bedrijf onder meer transparantie bieden over de identiteit van verkopers op het platform en de werking van de algoritmes. 

Volgens de Europese Commissie moet het bedrijf zich houden aan de wet Digital Services Act. Hierin wordt Temu met zijn 45 miljoen Europese gebruikers beschouwd als 'zeer groot online platform', waarmee het moet voldoen aan een set specifieke regels en wetten. 

Zo moet de webwinkel duidelijk aangeven wie de verkopers op een platform zijn en moet deze informatie verstrekken over de veiligheid van zijn producten. Ook de algoritmes achter de website moeten duidelijk zijn. Tot slot wordt de webshop gesommeerd de verkoop van nagemaakte en onveilige producten tegen te gaan.

Temu krijgt tot september de tijd om zijn bedrijfsvoering aan te passen.

Bezorgde consumentenorganisaties
Vorige maand trokken consumentenorganisaties vanuit heel Europa aan de bel over Temu. De Nederlandse Consumentenbond en 16 zusterorganisaties vinden dat de Chinese webwinkel cruciale informatie achterhoudt. “Het platform staat bol van de manipulatieve technieken om consumenten meer geld te laten uitgeven op het platform", aldus Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar.

Reacties 2


20 aug, 17:00

De druiven zijn voor de middenstand erg zuur. Ik heb sinds eind vorig jaar vele, vele artikelen gekocht bij TEMU en veel bestellingen geplaatst. Tot op dit moment ben ik meer dan tevreden. De levertijden zijn erg kort , gemiddeld zo'n 6 dagen. Temu houd de klant uitgebreid op de hoogte van het reistraject. Lonen/sociale lasten zijn beduidend lager dan in het westen. Ik ben niet de jongste meer en huiverig om artikelen via internet te kopen. Bij Temu op aanraden van vrienden een keer gekocht en toen was ik gelijk "verkocht". De Consumentenbond loopt aan de halsband van de groot- en detailhandel en doet z'n uiterste best ALLE Chinese webshop over 1 kam te scheren. Aan nuanceringen hebben ze kennelijk een hekel. Voor de goede reden, Ik heb nooit bij andere webshop gekocht.
John K.


12 jul, 12:12

Op zich niet zo vreemd dat men daar koopt Zie die troela van Meiland, kocht daar kleding en dan hier voor de hoofdprijs verkopen Dan denken mensen, dat kan ik zelf ook. Bijna alles wat in winkels ligt komt uit China en is dan minimaal 3 tot 5 keer zo duur. Dan is het wel logisch dat men daar bestelt Idem met drank en rookwaar over de grens kopen, wordt ook niks aan gedaan toch? De kranten promoten dat elke dag bijna

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!