'P.C. Hooftstraat telt meeste nieuwe high-end merken'
Gepubliceerd op 5 juni 2024 om 12:10
In de 20 belangrijkste winkelstraten van Europa openden vorig jaar 107 luxemerken een winkel. De Amsterdamse P.C. Hooftstraat is met 17 winkelopeningen verreweg de populairste bestemming voor luxemerken, blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.
In vergelijking met andere luxewinkelstraten, zoals de Champs-Elysees in Parijs en New Bond Street in Londen, openden in de P.C. Hooftstraat vorig jaar de meeste premium merken een nieuwe winkel. De Amsterdamse winkelstraat telde in totaal 17 premium winkelopeningen.
De vastgoedadviseur voorspelt dat ook in 2024 meer premiummerken azen op een nieuwe vestiging in de duurste winkelstraat van Nederland.
Weinig leegstand
Het leeuwendeel van de winkelstraten had in 2023 een leegstandspercentage van minder dan 5 procent. De aanhoudende grote vraag zorgde ervoor dat de huurprijzen in luxe winkelstraten stegen met 3 procent in 2023.
Dat geldt ook voor de P.C. Hooft. Een halfjaar geleden bleek dat men voor een pand gemiddeld 2.800 euro per vierkante meter per jaar betaalt. Daarmee is de winkelstraat de duurste van Nederland; wereldwijd behaalt het de 18e plaats. Doordat er relatief weinig panden vrijkomen, wijken luxemerken vaker uit naar andere winkelstraten, zoals de Dam in Amsterdam.