Topbloemen.nl stopt samenwerking met tientallen bloemisten

Topbloemen.nl stopt samenwerking met tientallen bloemisten

Topbloemen.nl trekt in Nederland de stekker uit de samenwerking met 83 vaste bloemisten. De webshop opent vanaf dit jaar 9 eigen distributiecentra om zijn logistiek in-house op te zetten. Dat blijkt uit een brief die NOS heeft ingezien.

Het bedrijf, dat valt onder Topgeschenken.nl, neemt zijn logistieke activiteiten in eigen beheer. Vanaf dit jaar opent het in totaal 9 nieuwe distributiecentra. Hiervandaan verstuurt het bedrijf voor dochterbedrijven als Topfruit.nl, Toptaarten.nl en Topfruit.nl diverse producten direct naar zijn Nederlandse klanten. 

Landelijke dekking
Daarmee verbreekt Topbloemen.nl de vaste overeenkomst met diverse bloemisten. In een reactie aan NOS zegt het bedrijf dat kleine winkeliers zich 'al jaren staande moeten houden op een nieuw speelveld'. "Als wij blijven doen wat wij deden, dan komt onze landelijke dekking in gevaar. Daarom zetten wij een grote stap die ons bedrijf toekomstbestendig maakt."

Het bedrijf zegt in te zien dat het verbreken van de samenwerking implicaties heeft voor de kleinere ondernemers, die omzet moeten missen. "Per bloemist gaan we kijken hoe de samenwerking er straks uitziet. De komende tijd voeren wij gesprekken met al onze bloemisten over de gevolgen voor hen."

Een deel van de bloemisten zou kortgeleden een lening hebben afgesloten bij Topgeschenken.nl. Zo'n 5 procent van de ondernemers heeft hiermee willen investeren in efficiency en e-commerce. 30 van hen willen juridische stappen zetten tegen het e-commercebedrijf.

Reacties 5


Jan Kleinnagelbrink 6 jun, 14:49

Ik bestel nooit via dit soort organisaties, Google naar een bloemist, bel even op en laat bezorgen. Zij sturen mij de factuur en ik betaal, soms vooraf, soms later. Zelden dat er eentje dat weigert. En in sommige plaatsen heb nu een vaste leverancier. Doe ik ook als ik een taart oid wil schenken Ik vertik het die organisaties te betalen over de rug van de ondernemers


Freek Hilgerdenaar 6 jun, 16:29

Dit is nou een voorbeeld van een Aap leren/helpen klimmen en dan zeggen(nu doen we het zelf)
En zo gaat het bij al dit soort bedrijven!
eerst mag het de kleine ondernemer doen, dan weten ze wat voor producten het goed doen en dan gaan ze het zelf doen. Echt schandelijk.


C B 7 jun, 08:59

Nike heeft ooit dezelfde move gemaakt, eerst naambekendheid( dekking) verkrijgen via retailers later retailers dumpen om het zelf te gaan doen of alleen nog bij exclusieve retailers blijven liggen.


Jan Pieter Vos 7 jun, 13:57

Dit is trekken aan een dood paard.
Beter meteen reageren en alle 83 bij elkaar roepen en gaan samenwerken. Als ze allemaal 1000 euro lappen dan kunnen ze beginnen om gezamenlijk een nieuwe bedrijf op te starten. Software open source, foto’s zelf maken, en teksten met AI genereren In 3 weken tijd heeft topbloemen er een fikse concurrentie bij die ook de belangrijke groot bestellers kent De 83 hebben dan een betere marge en zijn niet meer afhankelijk van de grillen enz van de mega bedrijf


Tanja Hermans 8 jun, 11:15

Goed punt Jan Pieter Vos. Dit netwerk is echter al aanwezig in de vorm van Wy Bloemisten http://bit.ly/3xjMzVc. Dit platform is al opgezet door bloemisten die hierdoor inderdaad niet meer de absurde percentages van 30-35% hoeven af te dragen aan al die verschillende overkoepelende organisaties. Helaas hebben ze hierdoor alleen geen budget om reclame te maken. We moeten het dus hebben van de lokale bloemisten die zich hierbij aansluiten en mensen zoals Jan Kleinnagelbrink die zelf naar bloemisten bellen om de bloemen te laten bezorgen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!