De 4 grootste zorgen van 'next gen' werknemers

De 4 grootste zorgen van 'next gen' werknemers

Goed winkel- en kantoorpersoneel vinden is anno 2024 voor veel retailers een grote uitdaging. De krapte op de arbeidsmarkt wordt al jaren niet minder, en jongere medewerkers switchen sneller van baan dan hun oudere collega’s. Door de grootste zorgen van deze groep jongere medewerkers (millennials en Gen Z-ers) weg te nemen, kun je hen langer bij je houden. 
 

In het '2024 Gen Z and Millenial Survey' presenteert Deloitte de zorgen van Gen Z (geboren tussen 1996 en 2012) en millennials (geboren tussen 1980 en 1995) als werknemers. RetailTrends zet de 4 belangrijkste bevindingen van het rapport op een rijtje.
 

1. Financiën

Hoewel het salarisstrookje voor veel jongere werknemers niet de belangrijkste pijler is in hun (toekomstige) baan, hebben ze hier wel zorgen over. De jongere generaties hebben in forse meerderheid problemen met hun inkomsten: in vergelijking met hun basisuitgaven komt er maandelijks te weinig binnen. In totaal noemt 70 procent van de Gen Z-ers en millenials hun financiële situatie onzeker. Meer dan de helft van hen leeft van salaris naar...

Goed winkel- en kantoorpersoneel vinden is anno 2024 voor veel retailers een grote uitdaging. De krapte op de arbeidsmarkt wordt al jaren niet minder, en jongere medewerkers switchen sneller van baan dan hun oudere collega’s. Door de grootste zorgen van deze groep jongere medewerkers (millennials en Gen Z-ers) weg te nemen, kun je hen langer bij je houden. 
 

In het '2024 Gen Z and Millenial Survey' presenteert Deloitte de zorgen van Gen Z (geboren tussen 1996 en 2012) en millennials (geboren tussen 1980 en 1995) als werknemers. RetailTrends zet de 4 belangrijkste bevindingen van het rapport op een rijtje.
 

1. Financiën

Hoewel het salarisstrookje voor veel jongere werknemers niet de belangrijkste pijler is in hun (toekomstige) baan, hebben ze hier wel zorgen over. De jongere generaties hebben in forse meerderheid problemen met hun inkomsten: in vergelijking met hun basisuitgaven komt er maandelijks te weinig binnen. In totaal noemt 70 procent van de Gen Z-ers en millenials hun financiële situatie onzeker. Meer dan de helft van hen leeft van salaris naar salaris. Het grootste punt van zorg met betrekking tot geld ligt, by far, in hun woonkosten.  
 

Uiteindelijk verwacht bijna de helft (48 procent) van Gen Z-ers dat hun situatie volgend jaar verbetert. Voor millennials is dat 40 procent; in beide gevallen dus minder dan de helft.


 

2. Persoonlijke doelen najagen 

De nieuwe generaties willen een doel om voor te werken en waarden die daarbij passen. Bijna 9 op de 10 Gen Z-ers (86 procent) en millenials (89 procent) vindt het voor hun werkgeluk belangrijk dat ze met hun werk hun eigen doelen najagen. Deze generatie zijn ook niet bang om een baanaanbod af te wijzen, of van baan te veranderen als de doelen van het bedrijf niet overeenkomen met hun eigen waarden. De helft van de Gen Z-ers en 43 procent van de millennials heeft dit al eens in hun carrière gedaan.
 

Toch voldoen veel werkgevers op dit moment erg goed aan de waarden van jonge medewerkers. Uit het rapport blijkt dat zowel Gen Z-ers (81 procent) als millennials (82 procent) hun geluk in hun werk vinden. Op dit moment geeft driekwart van de Gen Z-ers aan nog minstens 5 jaar voor hun huidige bedrijf te willen blijven werken.
 

3. Klimaatverandering

Het milieu en het klimaat gaat jongere generaties aan het hart. Het blijft voor zowel Gen Z-ers als voor millennials een ‘topprioriteit’, aldus het rapport. 6 op de 10 Gen Z-ers en millennials zeggen zich zorgen te maken of angstig te hebben gevoeld over de gevolgen van klimaatverandering gedurende de afgelopen maand. Het overgrote deel van hen is van mening dat het bedrijfsleven op zijn beurt meer moet doen om consumenten te helpen duurzamere aankoopbeslissingen te nemen.
 

In totaal geeft 20 procent van de jongere medewerkers aan dat ze al een keer van baan of bedrijfstak zijn veranderd  wegens bezorgdheid over het milieu. Nog eens een kwart geeft dit aan in de toekomst ook zeker te doen. Zo’n 70 procent zegt dat milieubeleid belangrijk is voor een potentiële werkgever. 
 

Waar willen Gen Z en millennials dat hun werkgever in investeert?


 

4. Technologische ontwikkeling

Hoewel het grootste deel van de jongeren aangeeft nog onzeker te zijn over het gebruik van generatieve AI, lijkt dat vooral te komen doordat deze generaties er nog niet mee hebben gewerkt. Een kwart van de Gen Z-ers en een derde van de millennials zegt ‘GenAI’ nooit op het werk te gebruiken; 4 op de 10 doet dit zelfden tot soms. Aan werkgevers de taak hen daarin te ondersteunen. Deze jongere medewerkers staan immers wel positief tegenover het gebruik van innovatieve technologieën. 
 

Ongeveer een kwart van de Gen Z's en millennials gebruikt GenAI vrijwel altijd in hun werkzaamheden. Dat jongeren er beter in getraind zijn en er meer voor open staan, blijkt ook uit de opleidingscijfers. Bijna 1 op de 5 Generatie Z-ers en millennials zegt een opleiding in deze categorie te hebben afgerond. Ofwel: meer dan 13 procent van de totale beroepsbevolking heeft al met AI te maken gehad.
 

Rond de 60 procent van de jongere medewerkers zegt aan te nemen dat de ontwikkeling van GenAI hen zal verplichten om zich om te scholen. Volgens hen gaat de technologie invloed hebben op hun carrièrebeslissingen.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!