Hoe gaat het met de RetailRookies? Hulaaloop

Hoe gaat het met de RetailRookies? Hulaaloop

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan introduceerde RetailTrends de RetailRookies, waarbij jaarlijks 10 ondernemers met een nieuw, onderscheidend retailconcept in het zonnetje worden gezet. Inmiddels bestaat RetailTrends 20 jaar en passeerden in 10 jaar tijd dus al 100 veelbelovende startups de revue. In deze serie interviewen we 6 voormalige RetailRookies uit verschillende jaargangen met als centrale vraag: hoe gaat het nu? Deze keer: Puck Middelkoop van kinderkledingverhuurservice Hulaaloop.  


Oud-RetailRookie Hulaaloop was vorig jaar breeduit in het nieuws. Niet alleen ouders zijn fan van het kledingverhuurbedrijf voor kinderen van 0 tot 2 jaar. Ook Wehkamp toonde interesse. Het resulteerde in een samenwerking tussen de 2. “Dat zij mij hebben benaderd is op zich al supercool. Ik vind het fantastisch dat zo’n grote partij gelooft in mijn bedrijf”, zegt oprichter Puck Middelkoop. “Wehkamp wil meer weten van mijn ervaringen met tweedehandskledingverhuur en het businessmodel erachter. Andersom maak ik gebruik van hun schaalbaarheid, logistieke netwerk, een stukje opslag en koop ik kleding bij...

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan introduceerde RetailTrends de RetailRookies, waarbij jaarlijks 10 ondernemers met een nieuw, onderscheidend retailconcept in het zonnetje worden gezet. Inmiddels bestaat RetailTrends 20 jaar en passeerden in 10 jaar tijd dus al 100 veelbelovende startups de revue. In deze serie interviewen we 6 voormalige RetailRookies uit verschillende jaargangen met als centrale vraag: hoe gaat het nu? Deze keer: Puck Middelkoop van kinderkledingverhuurservice Hulaaloop.  


Oud-RetailRookie Hulaaloop was vorig jaar breeduit in het nieuws. Niet alleen ouders zijn fan van het kledingverhuurbedrijf voor kinderen van 0 tot 2 jaar. Ook Wehkamp toonde interesse. Het resulteerde in een samenwerking tussen de 2. “Dat zij mij hebben benaderd is op zich al supercool. Ik vind het fantastisch dat zo’n grote partij gelooft in mijn bedrijf”, zegt oprichter Puck Middelkoop. “Wehkamp wil meer weten van mijn ervaringen met tweedehandskledingverhuur en het businessmodel erachter. Andersom maak ik gebruik van hun schaalbaarheid, logistieke netwerk, een stukje opslag en koop ik kleding bij hen in. En zo gaat Hulaaloop dus weer een nieuwe fase in.”


Duurzame keuzes 

Hulaaloop werd in 2017 geboren toen Middelkoop zelf voor het eerst moeder was. Ineens ondervond ze aan den lijve hoe snel kleine kinderen uit hun kleding groeien en toe zijn aan een nieuwe maat. Maar steeds opnieuw kleren kopen en het verzamelen van bergen kleding is nu niet bepaald duurzaam. Kon dat nou niet anders? Geïnspireerd door deelinitiatieven zoals Swapfiets en de impact die er in de kledingindustrie valt te maken, besloot ze tweedehands kinderkleding te verhuren via een abonnementsmodel. Het concept kreeg een steuntje in de rug met een subsidie vanuit de gemeente Amsterdam. 


In het begin onderneemt de nieuwbakken ondernemer deeltijds, naast haar werk als marketingmanager bij een techstartup. Die baan zegt ze op een gegeven moment vaarwel. Wel pakt Middelkoop de laatste 4 jaar freelanceklussen aan naast haar bedrijf. “Het mooie was dat al die opdrachten te maken hadden met circulair textiel. Ik heb veel geleerd over begrippen als duurzaamheid en circulariteit; kennis en ervaring die ik nu weer kan stoppen in Hulaaloop. Inmiddels ben ik daarvoor weer fulltime aan de slag. Ook mijn bedrijf is, net als veel andere, niet 100 procent duurzaam of circulair. Maar: door tweedehands kleding te delen voorkomen we natuurlijk wel dat mensen nieuwe stukken kopen en dat er nieuwe moeten worden geproduceerd.”


Technische uitdaging

Verduurzamen gaat dan ook stap voor stap en vraagt geduld. Net als ondernemen. Het starten van een onderneming in tweedehands kleding bracht aanvankelijk veel handling met zich mee. Het was een enorm karwei om alle kleding die terugkomt te checken op vlekken en onvolkomenheden en om deze te reinigen; een proces dat inmiddels is uitbesteed. 


Maar zoals dat gaat in ondernemen, doet zich meestal weer een nieuwe uitdaging voor. Bij Hulaaloop is dat niet anders. Middelkoop vervolgt: “De mensen die nu een abonnement bij ons hebben, krijgen een pakket thuisgestuurd met kleding die we selecteren uit 12 merken. Klanten kunnen weliswaar voorkeuren doorgeven, maar het is nu nog een verrassing wat ze krijgen. Ik wil nu ook de optie aanbieden om kleding uit te kiezen, maar worstel met het vinden van een geschikte software-oplossing. Maar: het gaat me lukken.”


Om af en toe te sparren en voor de nodige raad en daad, heeft Hulaaloop een adviescommissie van bekenden. En dat is meteen een tip voor andere ondernemers, zo geeft ze aan. 


Van iedereen 

Terugblikkend is de founder tevreden met de fase waarin haar bedrijf zich nu bevindt. Het recente Wehkamp-wapenfeit overtrof haar stoutste dromen. Ook is ze trots op wat Hulaaloop uitstraalt naar de industrie en hoopt ze anderen te inspireren, zo laat ze weten.


“Steeds maar kleding blijven kopen is niet houdbaar, anders met grondstoffen omgaan wél”, zegt Middelkoop. “Ik hoop dat in de toekomst nog inzichtelijker en tastbaarder wordt hoe duurzaam bepaalde keuzes zijn, en welke impact ze hebben. Er móet iets gebeuren. Met alle kleding die er nu op de wereld is kunnen we nog 6 generaties kleden. Het zou mooi zijn als we kinderkleding huren over 10 jaar beschouwen als het nieuwe normaal.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!