Bang & Olufsen test met airportstores
Gepubliceerd op 18 juni 2024 om 08:10
Deens audiomerk Bang & Olufsen is aan een grote retailschoonmaak bezig. Het winkelnetwerk, met zo'n 400 brandstores in totaal, krijgt een upgrade. Ook test het bedrijf in thuisland Denemarken een winkelconcept, speciaal voor airports. Dat vertelt market director Tom McKenna in een interview aan RetailTrends.
Het Deense Bang & Olufsen heeft vorig jaar de samenwerking verbroken met wholesalepartners Dit heeft vooral impact in landen als het VK, waar Bang & Olufsen bij veel grote retailers beschikbaar was, zoals Currys. "Dit waren plekken waar we de service en know-how niet konden garanderen, en dus niet zo succesvol waren. En dus hebben we de knoop doorgehakt om bij alle wholesalepartners weg te gaan.”
Hoewel McKenna beaamt dat dit een risicovolle stap is, zet het merk toch door. "We zijn reëel: we weten dat we er wat klandizie door verliezen. Maar het grote doel is om klanten te bedienen in onze eigen winkels, waar we hen kunnen voorzien van een goede beleving.”
Totaalplaatje
Hierom kijkt Bang & Olufsen nauwkeurig naar zijn brandstores. Zijn de winkels nog wel up-to-date, zitten ze nog wel op de juiste plekken? "Het totaalplaatje moet kloppen. In Denemarken is onze dekkingsgraad bijvoorbeeld in orde. Daar past het aantal winkels bij het aantal inwoners. Ook zijn onze vestigingen daar goed ontwikkeld en zien de cijfers er ook nog goed uit.”
Hierom geldt Denemarken als een testland, waar nieuwe formats worden uitgeprobeerd. Ook is Denemarken de enige markt waar we een airportstore hebben. Daar testen we nu mee. Wie weet, misschien openen we op een dag zo’n locatie op Schiphol of Heathrow.”