'Groot deel van de Nederlanders wil achteraf betalen'

'Groot deel van de Nederlanders wil achteraf betalen'

Daarentegen biedt slechts 16 procent van de retailers een 'buy now, pay later'-optie aan.

Meer dan 1 op de 3 Nederlandse consumenten (35 procent) geeft de voorkeur aan achteraf betalen. Dat terwijl 'slechts' 16 procent van de retailers de 'buy now, pay later'-optie bieden. Dat blijkt uit onderzoek van Adyen.

De zelfscan check-out blijkt uit het onderzoek verreweg de meest populaire betaalmethode (61 procent) van Nederlanders. Achteraf betalen heeft voor 35 procent van de consumenten de voorkeur. Daarentegen biedt slechts 16 procent van de retailers een 'buy now, pay later'-optie.

Ook het betalen via digital wallets is populair onder Nederlanders: 26 procent geeft hier de voorkeur aan. Ook hierin loopt het aantal retailers die deze optie bieden achter: 19 procent van de webshops accepteert deze betaalmethode. 

Het aantal betalingen met QR-codes is met 77 procent gestegen. Daarmee heeft meer dan 1 op de 5 Nederlanders het afgelopen jaar via deze manier een aankoop afgerond. 

Achteraf betalen
In totaal bieden ruim 600 webwinkels de mogelijkheid om achteraf te betalen. De Autoriteit Financiële Markten riep eind vorig jaar op dat alle 'buy now, pay later'-aanbieders (dus ook retailers) actiever consumenten moeten beschermen. Volgens de AFM moet het stapelen van schulden worden voorkomen, en vooral minderjarige shoppers worden beschermd.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!