‘Aandeel online bestedingen zakt, ondanks meer uitgaven'

‘Aandeel online bestedingen zakt, ondanks meer uitgaven'

Nederlandse consumenten gaven in het eerste kwartaal van 2024 in totaal 3 procent meer uit aan online aankopen dan dezelfde periode vorig jaar. In totaal werd 31 procent van de retailbestedingen online uitgegeven. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org.

De totale online bestedingen van de Nederlandse consument komt uit op 9 miljard euro. De stijging is te danken aan de aanschaf van duurdere producten en/of inflatie. Het aantal gekochte producten nam namelijk met 3 procent af.

De 31 procent van het totaal aan retailbestedingen voor onlineproducten is het laagste aantal sinds 2020 (26 procent). Sinds 2021 is het aandeel online bestedingen alleen maar verder afgenomen. Toch verwacht Thuiswinkel dat dit percentage de komende jaren weer toeneemt. Zo zal in 2025 volgens de onderzoekers 37 procent van alle aankopen online zijn en in 2027 zelfs 41 procent.

Buitenlandse webshops
De Nederlandse consument koopt steeds vaker bij webshops over de grens. Waar in 2022 nog slechts 1 op 4 Nederlanders wel eens wat kocht via een buitenlandse webshop, is dat nu 1 op de 3. De online bestedingen in China verdubbelden zelfs van 58 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2023 naar 102 miljoen euro in het eerste kwartaal van dit jaar.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!