Rituals geeft voortaan 10 procent van de winst weg

Rituals geeft voortaan 10 procent van de winst weg

Rituals doneert voortaan 10 procent van de nettowinst aan goede doelen. Het Nederlandse beautymerk verwacht de komende 10 jaar zo tussen 300 en 400 miljoen euro weg te geven, schrijft het FD.

"We doet dit omdat het kan", zegt oprichter en eigenaar Raymond Cloosterman tegen de krant. "We zijn succesvol en groeien overal. Tegelijkertijd valt de wereld om ons heen uit elkaar, lijkt het wel. Succes komt met verantwoordelijkheid. Voor mij is dit ondernemerschap van de 21ste eeuw."

Cloosterman zegt dat hij zich heeft laten inspireren door Patagonia. Dat Amerikaanse kledingmerk geeft sinds 1985 1 procent van de omzet aan natuurbescherming. Cloosterman kiest er bewust voor om een deel van de winst in plaats van een deel van de omzet af te staan. Het past volgens hem bij een goede bedrijfsvoering. "Het is ook een grotere uitdaging, omdat het meer kan worden als je het goed doet." De giften kunnen van de belasting worden afgetrokken.

De nettowinst van Rituals kwam in 2023 op 183,5 miljoen euro uit. Het jaar ervoor ging het om 112,5 miljoen euro. 

RetailTrends Media viert dit jaar zijn 20-jarig jubileum met een extra feestelijke editie van RetailTrends Live. Pioniers als Christina van Spaendonck (Van Lier), Tom Peeters (Crisp) en Jan Baan (Omoda) delen het podium met doorgewinterde topretailers Wouter Kolk (Ahold Delhaize), Ton van Veen (Jumbo) en Raymond Cloosterman (Rituals). Meer informatie over de line-up én kaarten vind je hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!