RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Paul Smeets, hoogleraar filantropie & duurzame investeringen aan de Universiteit van Amsterdam, over Rituals dat voortaan 10 procent van de nettowinst aan goede doelen doneert.
Wat vindt u van de stap van Rituals?
“Dat vind ik sowieso mooi. Als je naar businessmodellen kijkt, dan kun je ervoor kiezen om alle winst naar de aandeelhouders te laten gaan. Maar je kunt een deel ook teruggeven aan de maatschappij. Dat wordt een steeds grotere trend. Je ziet het in Amerika, waar Mark Zuckerberg 99 procent van zijn Facebook-aandelen doneert aan goede doelen. Het is mooi dat we dat hier in Nederland ook vaker zien.”
Want het is uw indruk dat het in Nederland ook steeds vaker gebeurt?
“In coronatijd zag je dat bedrijven flink hebben bijgedragen aan initiatieven. Nu is corona voorbij en gaat het wat terug naar het normale niveau. Maar je ziet...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Paul Smeets, hoogleraar filantropie & duurzame investeringen aan de Universiteit van Amsterdam, over Rituals dat voortaan 10 procent van de nettowinst aan goede doelen doneert.
Wat vindt u van de stap van Rituals?
“Dat vind ik sowieso mooi. Als je naar businessmodellen kijkt, dan kun je ervoor kiezen om alle winst naar de aandeelhouders te laten gaan. Maar je kunt een deel ook teruggeven aan de maatschappij. Dat wordt een steeds grotere trend. Je ziet het in Amerika, waar Mark Zuckerberg 99 procent van zijn Facebook-aandelen doneert aan goede doelen. Het is mooi dat we dat hier in Nederland ook vaker zien.”
Want het is uw indruk dat het in Nederland ook steeds vaker gebeurt?
“In coronatijd zag je dat bedrijven flink hebben bijgedragen aan initiatieven. Nu is corona voorbij en gaat het wat terug naar het normale niveau. Maar je ziet bedrijven wel hun rol nemen. Neem een bedrijf als AFAS, met de AFAS Foundation. En de Brenninkmeijers van C&A met hun Foundation. In Nederland hebben we wel een cultuur waarin er best veel filantropie is door bedrijven.”
Is het alleen maar goed of heeft u er ook bedenkingen bij?
“Een kritiek die je vaak hoort, is de term greenwashing of impact-washing. Als een bedrijf met zijn bedrijfsvoering een schadelijke impact heeft op de maatschappij en vervolgens iets aan goede doelen gaat geven. Dat kan nogal hypocriet overkomen. Dan zou je kunnen zeggen: waarom pas je dan niet liever je bedrijfsvoering aan?”
Dat is een goed punt?
“In sommige gevallen is dat zeker een goed punt. Je ziet het bijvoorbeeld bij Amazon, waar Jeff Bezos het Bezos Earth Fund heeft opgericht dat zich op klimaat richt. Dat vind ik mooi en dat is goed. Maar ik denk dan ook: er is in de bedrijfsvoering zelf ook nog veel te winnen. Dat zou ik dan ook wel graag willen zien.”
Raymond Cloosterman, de eigenaar en oprichter van Rituals, hoopt dat andere bedrijven zijn voorbeeld volgen. Verwacht u dat dit gaat gebeuren?
“Dat moeten we gaan zien. Je ziet wel dat de sociale norm heel belangrijk is als raadgever. Als er steeds meer bedrijven geld weggeven, dan gaat dat wel de norm veranderen. Dan hoop je uiteindelijk dat het anderen ook inspireert.
In Amerika heb je dat met The Giving Pledge van Warren Buffett en Bill Gates, die de helft van hun vermogen weggeven. Heel veel andere miljonairs hebben ze ook geïnspireerd om dat te doen. Het zal niet genoeg zijn als één bedrijf het doet. Maar als het er steeds meer worden, gaat het de norm veranderen.”
RetailTrends Media viert dit jaar zijn 20-jarig jubileum met een extra feestelijke editie van RetailTrends Live. Pioniers als Christina van Spaendonck (Van Lier), Tom Peeters (Crisp) en Jan Baan (Omoda) delen het podium met doorgewinterde topretailers Wouter Kolk (Ahold Delhaize), Ton van Veen (Jumbo) en Raymond Cloosterman (Rituals). Meer informatie over de line-up én kaarten vind je hier.