Duitse e-commerce groeit voor het eerst in 2 jaar
Gepubliceerd op 11 juli 2024 om 09:34
E-commerce in Duitsland groeit voor het eerst in twee jaar weer. De omzet in het tweede kwartaal steeg met 0,2 procent naar 19,2 miljard euro, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie BEVH.
De inkomsten uit digitale diensten, waaronder reisboekingen en ticketaankopen, namen met 4,2 procent toe tot 3,7 miljard euro. Over de eerste zes maanden bedroeg daar de groei 8,4 procent. De gehele e-commercesector in Duitsland noteerde over die periode nog wel een minnetje van 1,2 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Uit het onderzoek blijkt dat onder meer de verkoop van kleding, schoenen en huishoudelijke artikelen in de lift zit. Daarentegen werden er minder boeken, elektronica en speelgoed verkocht.
De vlag gaat nog niet uit in de Duitse e-commercesector. Plaatsvervangd directeur Martin Groß-Albenhausen van de brancheorganisatie wijst op de onzekere geopolitieke situatie, die de terugkeer naar groei kan vertragen. Bovendien ziet hij momenteel veel berichten over faillissementen waardoor mensen geneigd kunnen zijn de hand op de knip te houden. Daarnaast lopen de kosten voor retailers nog steeds op, onder meer op het gebied van personeel en energie.