Pieter Pot dringend op zoek naar partij die de weckpotten kan wassen
Gepubliceerd op 12 juli 2024 om 12:00
De verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot is dringend op zoek naar een partij die de weckpotten kan wassen. "Onze huidige waspartner Swapbox heeft moeite met het wassen en daarom zijn we op zoek naar een alternatieve partner", zegt ceo en medeoprichter Jouri Schoemaker tegen RetailTrends.
Het gaat om zo'n 10.000 potten per week die moeten worden schoongemaakt. Bij die klus komt nogal wat kijken: ze moeten gedeassembleerd worden, de randjes in de deksel zijn lastig te wassen en ze nemen veel ruimte in de waskratten in. "We kijken ook naar een ideale pot voor de toekomst. Dat proces zijn we al eerder aangegaan, maar dat is nu wat urgenter geworden. Voor de tussentijd zoeken we een nieuwe waspartner."
'Goede gesprekken'
Sinds Pieter Pot donderdag een oproep op LinkedIn plaatste, hebben zich al vier partijen gemeld. "Er lopen al goede gesprekken." Om te voorkomen dat de productie moet worden stilgelegd, is volgens Schoemaker snel een oplossing nodig. "Het schoonmaken gebeurt nu nog wel, maar dat stopt binnenkort. We hebben een transitieperiode." Het wassen van de flessen gebeurt door een ander bedrijf: Pakt.
Pieter Pot ging in december vorig jaar failliet. Het bedrijf kon een doorstart maken nadat er via een crowdfundingscampagne 1,3 miljoen euro was opgehaald. De webshop ging eind maart weer open en kende een vliegende start. In de eerste week kwam er een recordaantal van 4.500 bestellingen binnen.
'We zijn weer aan het bouwen'
Klanten weten Pieter Pot nog steeds te vinden, stelt Schoemaker tevreden vast. "De bestellingen lopen zeker door. We zijn nu ook weer aan het bouwen. Na die golf was het een kwestie van brandjes blussen en de operatie op orde krijgen. Nu is er wat meer rust in de tent en zetten we stappen vooruit. Het assortiment breidt hard uit. We gaan weer richting de 300 producten."
Pieter Pot is voor groente en fruit een samenwerking aangegaan met Boerschappen. Ook slaat de verpakkingsvrije supermarkt de handen ineen met No Waste Army, dat houdbare producten maakt van reststromen. "De flow zit er goed in", zegt Schoemaker. "En dat zie je ook aan de orders. Die stijgen langzaam. Elke week komen er meer oude klanten terug." Break-even draaien is niet ver weg, meldt Schoemaker. "Afgelopen maand zaten we daar al dicht bij."
De toekomst ziet er volgens de ceo positief uit, maar het is nu dus zaak om de wasoperatie op orde te krijgen. "Never a dull moment", zegt Schoemaker. "Nu gaat het aan de voorkant goed en dan zijn er aan de achterkant weer uitdagingen. Maar ja, dat hoort bij ondernemen."