Het moderne retailen van Kruidvat in 3 quotes

Het moderne retailen van Kruidvat in 3 quotes

Ed van de Weerd, ceo van A.S. Watson Benelux, moederbedrijf van onder andere Kruidvat en Trekpleister, vertelt in de nieuwe podcastserie RetailTrends Talks wat er in 20 jaar in de retailwereld is veranderd. Het moderne retailen van Kruidvat in 3 quotes.

‘Alle winkels hebben een bijdrage aan de winst’

Van de Weerd vertelt dat er 1 ding is dat Kruidvat echt uniek maakt. Dat alle winkels, en dat zijn er bijna 1000 in Nederland, allemaal een bijdrage hebben aan de winst. Ondanks zijn ruime ervaring in retail heeft hij dat nog nooit eerder meegemaakt bij een keten. “Je hebt altijd wel een paar verlieslatende winkels, maar bij Kruidvat is dat niet zo”, zo stelt hij. “En dat terwijl je in heel Nederland een Kruidvat op 10 minuten fietsafstand hebt. Sommige winkels kunnen elkaar bij wijze van spreken zien.”

‘Je moet een bedrijf altijd mooier achterlaten dan je het aantrof’

Van de Weerd heeft een duidelijke motivatie als ceo van A.S. Watson Benelux: het bedrijf mooier achterlaten dan hij het aantrof. Een onderdeel wat hij daarbij belangrijk vindt, is duurzaamheid. Daar zet A.S. Watson en...

Ed van de Weerd, ceo van A.S. Watson Benelux, moederbedrijf van onder andere Kruidvat en Trekpleister, vertelt in de nieuwe podcastserie RetailTrends Talks wat er in 20 jaar in de retailwereld is veranderd. Het moderne retailen van Kruidvat in 3 quotes.

‘Alle winkels hebben een bijdrage aan de winst’

Van de Weerd vertelt dat er 1 ding is dat Kruidvat echt uniek maakt. Dat alle winkels, en dat zijn er bijna 1000 in Nederland, allemaal een bijdrage hebben aan de winst. Ondanks zijn ruime ervaring in retail heeft hij dat nog nooit eerder meegemaakt bij een keten. “Je hebt altijd wel een paar verlieslatende winkels, maar bij Kruidvat is dat niet zo”, zo stelt hij. “En dat terwijl je in heel Nederland een Kruidvat op 10 minuten fietsafstand hebt. Sommige winkels kunnen elkaar bij wijze van spreken zien.”

‘Je moet een bedrijf altijd mooier achterlaten dan je het aantrof’

Van de Weerd heeft een duidelijke motivatie als ceo van A.S. Watson Benelux: het bedrijf mooier achterlaten dan hij het aantrof. Een onderdeel wat hij daarbij belangrijk vindt, is duurzaamheid. Daar zet A.S. Watson en met name Kruidvat flink op in. “We hebben nu een Nature Impact Rating en een duurzaamheidsrapport, maar misschien zijn we er nog wel te bescheiden in.”

Van de Weerd komt namelijk nog weleens tegen dat mensen verrast zijn over Kruidvats duurzaamheidinspanningen. Het doel is om uiteindelijk alle producten in de winkel duurzaam te maken. “Misschien blijft er nog een schaamhoekje over met niet-duurzame producten, maar het doel is om vrijwel alles duurzaam te hebben.” Bij het eigen merk, waarover de winkelketen de meeste zeggenschap heeft, wordt de duurzamere keuze in het schap duidelijk gemaakt voor de klant.

“We zijn nu druk in kaart aan het brengen hoe we dit moeten doen. Als je weet wat je doet, kun je het verbeteren. We hangen er geen tijdspanne aan, maar het gaat geen jaren meer duren.” 

Van de Weerd benadruk dat iedereen, maar zeker ook retailers een belangrijke rol spelen in duurzaamheid. “Wij verkopen gebruiksproducten, dus we moeten ermee aan de slag. Ik wil later niet het verwijt van mijn kinderen krijgen dat ik niets gedaan heb toen het kon.”

‘De marketplace-producten moeten aan de Kruidvat-norm voldoen’

Kruidvat heeft sinds kort een marketplace. Bij de drogist is de onlinemarktplaats op dit moment gericht op de babyproducten. De reden daarvoor is volgens Van de Weerd heel simpel. “Wij zijn een grote leverancier van babyproducten: klanten komen bij ons voor voeding en luiers maar wij leveren natuurlijk lang niet alles van de babyuitzetlijst. Simpelweg omdat het niet in ons assortiment past.”

De marketplace van Kruidvat bevat onder andere ledikantjes, autostoelen en kinderwagens. Die worden geleverd door derde partijen, maar uiteindelijk rekent de klant bij Kruidvat af. Kruidvat wil namelijk de prijskwaliteitverhouding bewaken en handelt eventuele klachten af. “Wij vinden de normen heel belangrijk. We willen voor alles Kruidvat-kwaliteit bieden.”

Blijft het dan bij babyproducten? “Nee”, is Van de Weerd stellig. “Er komen andere categorieën bij, maar we willen dat goed doen en het moet bij Kruidvat passen. Dit is een mooi begin, maar we gaan wel uitbreiden.”

RetailTrends Media bestaat 20 jaar. In die jaren is de retailwereld enorm veranderd, maar wat blijft is de liefde voor de merken, het ondernemerschap en de consument. In RetailTrends Talks gaat RetailTrends-oprichter Marcel ten Holte in gesprek met bekende retailers over hun vak. Benieuwd naar het hele gesprek met Ed van de Weerd? Beluister 'm hier.

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!