Peter Berg, ceo van Jeans Centre, geeft in de RetailTrends-podcast zijn kijk op het faillissement van Score en de overname uit dit faillissement van Chasin’. Zijn retailvisie en retaillessen gevat in 3 quotes.
‘Personeel is echt je meest valuable asset’
Een belangrijke retailles volgens Berg is dat je een heel goed team om je heen moet bouwen dat complementair aan elkaar is. “De rode draad door mijn leidinggevende carrière is dat ik het met de mensen doe. Als ik een winkel bezoek in Sneek, dan noem ik de storemanager van die winkel directeur. Ik hoef alleen maar te faciliteren.”
De kracht van Jeans Centre zit hem dan ook volgens Berg in het personeel. “Ik ben iedere dag dankbaar dat die mensen ’s ochtends opstaan, de etalage mooi maken en er staan. Het moeten local heroes zijn. Die zijn in Den Haag moeilijker te krijgen dan bijvoorbeeld de iconische dames die we in Venray, Tilburg, Groningen en Assen hebben staan. Ze zijn langer in dienst. Die mensen moet je koesteren.”
Maar hoe houd je die langwerkende medewerkers vast? Betrokkenheid, luidt steevast het...
Peter Berg, ceo van Jeans Centre, geeft in de RetailTrends-podcast zijn kijk op het faillissement van Score en de overname uit dit faillissement van Chasin’. Zijn retailvisie en retaillessen gevat in 3 quotes.
‘Personeel is echt je meest valuable asset’
Een belangrijke retailles volgens Berg is dat je een heel goed team om je heen moet bouwen dat complementair aan elkaar is. “De rode draad door mijn leidinggevende carrière is dat ik het met de mensen doe. Als ik een winkel bezoek in Sneek, dan noem ik de storemanager van die winkel directeur. Ik hoef alleen maar te faciliteren.”
De kracht van Jeans Centre zit hem dan ook volgens Berg in het personeel. “Ik ben iedere dag dankbaar dat die mensen ’s ochtends opstaan, de etalage mooi maken en er staan. Het moeten local heroes zijn. Die zijn in Den Haag moeilijker te krijgen dan bijvoorbeeld de iconische dames die we in Venray, Tilburg, Groningen en Assen hebben staan. Ze zijn langer in dienst. Die mensen moet je koesteren.”
Maar hoe houd je die langwerkende medewerkers vast? Betrokkenheid, luidt steevast het antwoord.
“De leidinggevenden – van retailmanagers tot HR-managers – zijn normale lui. Ze hebben geen kapsones, werken hard en in dienst van de medewerker”, zegt Berg. Personeel wordt geschoold bij de JOG Academy en – niet geheel onbelangrijk – er is een jaarlijkse bingoavond.
Zelf is Berg ook 3 dagen in de week in de winkels te vinden: “Als het druk is, help ik mee. Is er een lekkage? Dan los ik dat op.”
'In de wholesale van Chasin' zien we veel kansen'
JOG Group, het moederbedrijf van Jeans Centre, kocht in 2023 Chasin', nadat zijn moederbedrijf, Score Group, failliet was gegaan.
Berg noemt het merk ‘een pareltje’ dat goed bij de JOG Group past. Als hij kijkt naar de groei, ziet hij volop kansen voor Chasin’ om in de slipstream van zustermerk Garcia door te groeien als wholesalemerk.
“We hebben de middelen en het netwerk, dus daarin kan Chasin’ gewoon gaan volgen en groeien”, zegt Berg. Chasin’ had een winkelbestand van 14 winkels, maar Amsterdam bleek te duur en te verlieslatend, dus daar werd afscheid van genomen. Groningen en Arnhem werden gereloceerd.
De focus van het merk schetst Berg aan de hand van een voorbeeld. Als er gekozen kan worden tussen een nieuwe winkel in Apeldoorn of een shop-in-shop in Duitsland, dan kiest hij voor dat laatste. “Maar dat gaan we per jaar zien.”
Chasin’ ligt overigens niet in de winkels van Jeans Centre. Al eerder koos het merk ervoor om niet in die winkels te liggen, dus dat blijft nu onveranderd. “Laat Chasin’ maar zoveel mogelijk zelfstandig doorgaan met onze faciliteiten, kennis en kunde, maar laat het lekker in hun kracht. Time will tell”, aldus Berg.
Dat Score failliet ging, vindt Berg zonde. Als hij Nederlandse iconische retailers op moet noemen, dan noemt hij Roland Kahn, Jan Peters (oprichter Score) en Raymond Cloosterman. “Dat is toch wel Hollandse glorie zeg maar. Dus het is sneu.”
Vanaf de zijlijn trok hij een belangrijke les uit het faillissement. “Ik denk dat de consistentie van het merk wat verwaterd was. Waar sta je voor?” Ook stelt hij dat Score aan het einde vaak wisselde van merken waardoor klanten niet meer wisten voor welk merk jeans ze naar Score gingen.
'De toekomst van Jeans Centre moet beter'
Berg streeft ernaar om de attractiewaarde van Jeans Centre hoog te houden. Toen hij 14 jaar geleden aan het roer kwam te staan, kwamen er 8 miljoen bezoekers in de winkels. “Dat zijn er nu nog maar 4 miljoen. Het is een straatbeeld. Je moet wel zorgen dat die 4 miljoen geen 2 miljoen worden”, legt hij uit.
Jeans Centre wil de meest vriendelijke jeansspecialist zijn. In de toekomst kunnen intern ‘gezonde discussies’ gevoerd worden of het huidige merkenpalet verrijkt moet worden met 2 of 3 toonaangevende A-merken, vertelt Berg. Belangrijk daarbij is dat moedermerk Garcia niet benadeeld wordt. “Stel dat we merk Pietje Puk toevoegen, dan wil je dat de klant Garcia koopt en niet alleen Pietje Puk. Daar zit dan minder marge op.”
Retail is een zware wedstrijd. Voor Jeans Centre geldt dat er dingen beter moeten in de toekomst, zoals het sterker maken van de purpose, stelt Berg. Van de 900.000 vaste klanten die het merk telt, is het deel van de omzet hoog. “Maar de nieuwe klanten willen nog onvoldoende.”
Als hij 1 vraag moet stellen waar Jeans Centre het antwoord op is, dan is dat volgens hem: Waar vind je gedreven, vriendelijke jeansspecialisten in een huiselijke omgeving met een gratis kopje goede koffie? “We willen nu laten zien hoe we de expertise van het merk Jeans Centre nog duidelijker brengen.”
Benieuwd naar meer? De gehele podcastaflevering met Peter Berg is hier terug te luisteren. Liever lezen? Hier lees je meer over hoe Chasin’ floreert onder de vleugels van JOG Group.