15% bloemenmarkt in handen supers

De supermarkt wint steeds meer terrein op speciaalzaken bij bloemenverkoop. De omzet van bloemen in de supers is de laatste vijf jaar verdubbeld van honderd tot 200 miljoen euro. Dat stelt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). De totale markt is echter vrij stabiel, met een omzet van ongeveer 870 miljoen euro. Geert Hamstra van het Productschap Tuinbouw: “Er is een verschuiving gaande in de markt die ten koste gaat van de bloemist.”

“In 2002 hadden de supermarkten nog slechts elf procent van de markt in handen, vorig jaar was dat al 15 procent. En het aantal supermarkten dat bloemen verkoopt, lijkt maar toe te blijven nemen.” Veel bloemisten sluiten hierdoor hun zaak, aldus Hamstra. Vier jaar geleden waren er nog 4000 speciaalzaken, nu nog zo’n 3500.

Het CBL verwacht dat de verkoop van bloemen in de supers alleen maar zal toenemen de komende jaren. Woordvoerster Sija de Jong: “Het is bij ons absoluut het snelst groeiende segment. Het slechte imago dat een supermarktboeketje vijf jaar geleden had, is helemaal weg.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!