Winnaar/verliezer van de week: MediaMarkt en Mister Spex

Winnaar/verliezer van de week: MediaMarkt en Mister Spex

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: MediaMarkt en Mister Spex.

MediaMarkt

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft zijn winst in het huidige (gebroken) boekjaar tot nu toe met ongeveer 25 procent zien stijgen. Uit de kwartaalcijfers van Ceconomy blijkt dat het bedrijf uitkomt op een brutowinst van 202 miljoen euro. Dat is 53 miljoen euro meer dan de brutowinst na de eerste 9 maanden van het vorige boekjaar: toen kwam deze uit op 149 miljoen euro. Het moederbedrijf van MediaMarkt dankt zijn resultaten volgens ceo Karsten Wildberger deels aan de stijgende verkoop van televisies voor het EK voetbal dat in juni werd gehouden. Ook ziet hij een verdere stijging in de omzet van de marketplaces en in retail media als oorzaak van de goede cijfers.

Mister Spex

Mister Spex breidde de laatste jaren flink uit met winkels buiten...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: MediaMarkt en Mister Spex.

MediaMarkt

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft zijn winst in het huidige (gebroken) boekjaar tot nu toe met ongeveer 25 procent zien stijgen. Uit de kwartaalcijfers van Ceconomy blijkt dat het bedrijf uitkomt op een brutowinst van 202 miljoen euro. Dat is 53 miljoen euro meer dan de brutowinst na de eerste 9 maanden van het vorige boekjaar: toen kwam deze uit op 149 miljoen euro. Het moederbedrijf van MediaMarkt dankt zijn resultaten volgens ceo Karsten Wildberger deels aan de stijgende verkoop van televisies voor het EK voetbal dat in juni werd gehouden. Ook ziet hij een verdere stijging in de omzet van de marketplaces en in retail media als oorzaak van de goede cijfers.

Mister Spex

Mister Spex breidde de laatste jaren flink uit met winkels buiten Duitsland, maar daar komt nu abrupt een einde aan. De optiekketen sluit alle 8 vestigingen: 5 in Oostenrijk, 2 in Zweden en 1 in Zwitserland. "Het bedrijf heeft alternatieve opties grondig geanalyseerd, maar ziet geen weg naar winstgevende groei in deze markten en op deze schaal”, aldus Mister Spex in een verklaring. Het bedrijf gaat wel door met de 66 winkels in eigen land. De keten heeft in 10 landen een webwinkel. In Nederland is het merk sinds 2016 online actief. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!