Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: MediaMarkt en Mister Spex.
MediaMarkt
Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft zijn winst in het huidige (gebroken) boekjaar tot nu toe met ongeveer 25 procent zien stijgen. Uit de kwartaalcijfers van Ceconomy blijkt dat het bedrijf uitkomt op een brutowinst van 202 miljoen euro. Dat is 53 miljoen euro meer dan de brutowinst na de eerste 9 maanden van het vorige boekjaar: toen kwam deze uit op 149 miljoen euro. Het moederbedrijf van MediaMarkt dankt zijn resultaten volgens ceo Karsten Wildberger deels aan de stijgende verkoop van televisies voor het EK voetbal dat in juni werd gehouden. Ook ziet hij een verdere stijging in de omzet van de marketplaces en in retail media als oorzaak van de goede cijfers.
Mister Spex
Mister Spex breidde de laatste jaren flink uit met winkels buiten...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: MediaMarkt en Mister Spex.
MediaMarkt
Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft zijn winst in het huidige (gebroken) boekjaar tot nu toe met ongeveer 25 procent zien stijgen. Uit de kwartaalcijfers van Ceconomy blijkt dat het bedrijf uitkomt op een brutowinst van 202 miljoen euro. Dat is 53 miljoen euro meer dan de brutowinst na de eerste 9 maanden van het vorige boekjaar: toen kwam deze uit op 149 miljoen euro. Het moederbedrijf van MediaMarkt dankt zijn resultaten volgens ceo Karsten Wildberger deels aan de stijgende verkoop van televisies voor het EK voetbal dat in juni werd gehouden. Ook ziet hij een verdere stijging in de omzet van de marketplaces en in retail media als oorzaak van de goede cijfers.
Mister Spex
Mister Spex breidde de laatste jaren flink uit met winkels buiten Duitsland, maar daar komt nu abrupt een einde aan. De optiekketen sluit alle 8 vestigingen: 5 in Oostenrijk, 2 in Zweden en 1 in Zwitserland. "Het bedrijf heeft alternatieve opties grondig geanalyseerd, maar ziet geen weg naar winstgevende groei in deze markten en op deze schaal”, aldus Mister Spex in een verklaring. Het bedrijf gaat wel door met de 66 winkels in eigen land. De keten heeft in 10 landen een webwinkel. In Nederland is het merk sinds 2016 online actief.