Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.
Rebellenclub
Onder het mom van ‘tweedehands is het nieuwe duurzaam’, slaat woonwinkel Rebellenclub de handen ineen met oud-RetailRookie Reliving, marktplaats voor tweedehands en vintage meubels. Samen trekken ze op in de strijd tegen verspilling door meubelrestanten en -retouren een tweede leven te geven. Want, zo stelt Rebellenclub, waarom zou je iets afschrijven als het nog jaren bij iemand thuis voor plezier kan zorgen?
Zara
Zara en modetechnologiebedrijf Circ zetten hun samenwerking voort met een nieuwe damescollectie, gemaakt met Circ Lycocell. Dit is een gerecylced gemengd katoen dat eruitziet en aanvoelt als zijde en waarvan de vezels voor 50% afkomstig zijn van gerecycled textielafval. Met de innovatieve recyclingtechnologie van Circ kan textielafval met succes van gemengde stoffen, zogenoemd...
Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.
Rebellenclub
Onder het mom van ‘tweedehands is het nieuwe duurzaam’, slaat woonwinkel Rebellenclub de handen ineen met oud-RetailRookie Reliving, marktplaats voor tweedehands en vintage meubels. Samen trekken ze op in de strijd tegen verspilling door meubelrestanten en -retouren een tweede leven te geven. Want, zo stelt Rebellenclub, waarom zou je iets afschrijven als het nog jaren bij iemand thuis voor plezier kan zorgen?
Zara
Zara en modetechnologiebedrijf Circ zetten hun samenwerking voort met een nieuwe damescollectie, gemaakt met Circ Lycocell. Dit is een gerecylced gemengd katoen dat eruitziet en aanvoelt als zijde en waarvan de vezels voor 50% afkomstig zijn van gerecycled textielafval. Met de innovatieve recyclingtechnologie van Circ kan textielafval met succes van gemengde stoffen, zogenoemd polykatoen, worden gescheiden. De nieuwe Zara-collectie, die bestaat uit vier kledingstukken, hangt sinds medio augustus in de Nederlandse winkels.
Decathlon
Decathlon en Kultlab hebben afgelopen zomer 150 achtergebleven tenten en ander kampeermateriaal ingezameld na twee meerdaagse festivals. Het doel van de actie was om het afvalprobleem tegen te gaan. De festivalgangers werden op de festivals zelf op de hoogte gebracht van de ‘No tent left behind’-actie. Van de ingezamelde tenten bleek de helft nog in goede staat. Deze zijn schoongemaakt en zo nodig gerepareerd, zodat Decathlon ze kan verkopen als tweedelevenproduct. Ook andere kampeerspullen, waaronder kampeerstoelen en -tafels, zijn verzameld en verwerkt tot second-life producten.
Vestiaire Collective
In het vierde seizoen van de populaire Netflix-serie Emily in Paris, dat deze maand in première ging, heeft tweedehands fashion een prominente rol. Naast talloze klinkende namen uit de modewereld zoals Giorgio Armani, Miu Miu en Karl Lagerfeld, maakt doorverkoopplatform Vestiaire Collective zijn debuut in de serie. Het platform is een startup van het luxegoederenconcern Kering, waartoe ook merken als Gucci, Balenciaga en Saint Laurent behoren.
eBay
eBay organiseert in september de eerste Pre-Loved Fashion Week. Het e-commerce en doorverkoopplatform doet dit samen met de Council of Fashion Designers of America (CFDA) en de British Fashion Council (BFC). Tijdens twee modeshows in New York en Londen, genaamd Endless Runway, worden tweedehands designerstukken van verschillende modemerken getoond. De shows gaan vooraf aan de officiële modeweken van lente/zomer 2025 in beide steden. Met het initiatief wil Ebay inspelen op de toenemende vraag naar tweedehands luxegoederen en circulaire mode en voorloper zijn in de circulaire modemarkt.
Elke retailer is bezig met sustainability en nieuwe businessmodellen krijgen langzaam maar zeker vorm. RetailTrends en Q&A Retail slaan op 9 oktober a.s. de handen ineen voor het nieuwe event Sustainable Retail. Op de line-up vind je onder meer Zeeman, Bever, Intergamma, Lidl en Ahold Delhaize. Kijk hier voor meer info en kaarten.