‘Consument kan neplogo’s niet onderscheiden’

‘Consument kan neplogo’s niet onderscheiden’

Mede door deze ‘valse claims’ wil 43 procent van de consumenten een verbod.

Een derde van de consumenten in Nederland kan bij logo’s op voedingswaren niet onderscheiden of het een echt logo is of een valse claim. Dat blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal, het kenniscentrum voor duurzaam leven.

De keurmerken op het voedsel moeten de consumenten helpen om duurzamere keuzes te maken. Het kenniscentrum waarschuwt dat er nu veel logo’s in omloop zijn die duurzaamheid of diervriendelijkheid uitstralen, maar dat in werkelijkheid niet zien. Voorbeelden daarvan zijn blije dieren of een groene verpakking.

Mede door deze ‘valse claims’, zoals het kenniscentrum dit noemt, wil 43 procent van de consumenten dan ook een verbod op dit soort misleidende informatie. Deze vorm van ‘greenwashing’ wordt ook al bestreden door de Europese Unie en de Autoriteit Consument & Markt.

De marktwaakhond heeft greenwashing als 1 van zijn speerpunten uitgesproken en deelt ook boetes uit met betrekking tot dit onderwerp. Ook heeft de ACM een lijst met eisen waar een bedrijf aan moet voldoen mochten zij een duurzaamheidsclaim kunnen maken.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!