RetailRookie Vini Mini went kinderen aan allergenen

RetailRookie Vini Mini went kinderen aan allergenen

We leven te schoon en maken onze handen nauwelijks meer  vuil. Het resultaat: meer kinderen met eczeem en voedselallergieën én wachtrijen voor ‘pindapoli’s’. Als het aan Jozien Boersma en Laurie Lancee ligt, is dat verleden tijd. Vini Mini went baby’s aan allergenen als pinda’s en noten.

 

RetailRookies 2024 - 2025

RetailTrends geeft elk jaar 10 jonge, veelbelovende retailconcepten een podium: de RetailRookies. Zij pitchen hun concept op RetailTrends Live op 12 september aanstaande. Een vakjury selecteert op basis van de 10 pitches drie finalisten. Het publiek in de zaal stemt vervolgens op één van de drie finalisten. Zij bepalen hierdoor wie de RetailRookie of the Year 2024-2025 wordt.

De vakjury bestaat uit: Wouter Kolk (ceo Ahold Delhaize Europa), Bas Duijsens (ceo Wibra), Lies Goezinne (ceo Holland & Barrett), Marleen Smit (directeur retail Google), Myrthe Scheenjes (head of retail ABN Amro) en Marcel ten Holte (oprichter RetailTrends).

Eerdere RetailRookies zijn onder meer Charlie Temple, Crisp en...

We leven te schoon en maken onze handen nauwelijks meer  vuil. Het resultaat: meer kinderen met eczeem en voedselallergieën én wachtrijen voor ‘pindapoli’s’. Als het aan Jozien Boersma en Laurie Lancee ligt, is dat verleden tijd. Vini Mini went baby’s aan allergenen als pinda’s en noten.

 

 

Laurie Lancee kreeg de schrik van haar leven toen haar zoontje als baby een enorme allergische reactie kreeg op een klein stukje ei. Viggo had, bleek later, een anafylactische reactie. En hij is niet de enige: Europa telt 20 miljoen mensen met een voedselallergie. Een aantal dat de afgelopen 10 jaar is verdubbeld.

Inmiddels heeft 1 op de 4 kinderen in elke schoolklas een voedselallergie. “We leven met Dettol, zien als kind geen boerderij, douchen te heet en hebben nooit meer onze handen in de klei. Daardoor hebben meer mensen eczeem en een voedselallergie.” Met bezorgde ouders en wachtrijen voor ‘pindapoli’s’ als resultaat. Die voedselallergieën veroorzaken nog een probleem: ze maken de transitie naar een plantaardig voedingssysteem onmogelijk. Plantaardige eiwitbronnen zoals ei, peulvruchten en soja zijn veelal voer voor die allergische reacties. “Daarom zeggen wij: we moeten eerst voedselallergie voorkomen voordat we die eiwittransitie kunnen maken.”

Allergenen

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat een groot deel van de voedselallergieën voorkomen kunnen worden door baby’s tussen de 4 en 8 maanden oud voor een langere tijd een kleine dosering allergenen te geven. Zo wordt het immuunsysteem getraind het allergeen te herkennen, zodat later geen voedselallergie wordt ontwikkeld. “Niemand wordt met een voedselallergie geboren.” Klinkt kinderlijk eenvoudig, maar ga er maar aan staan om als (jonge) ouder de precieze hoeveelheid noten, pinda’s en eieren aan een baby te geven.

Hierom heeft Vini Mini poeders ontwikkeld, op wetenschappelijke basis, waarbij ouders de resistentie van baby’s kunnen opbouwen. Het foodbedrijf haalde dit jaar zijn eerste halve miljoen op in een investeringsronde, waaraan Vrederijk Investments, Donor Impact Invest Fund, Rabobank en Antler deelnamen. Ook heeft Vini Mini een acceleratorprogramma van de Europese Unie gewonnen. “Behalve dat het ons helpt kennis en ervaring op te doen, krijgen we hiermee toegang tot een Europees netwerk.

Vini Mini_

Grootste speler

We zijn niet begonnen om maar 2 mensen te helpen, onze ambities zijn veel groter. Maar we willen niet de volgende unicorn zijn die uit zijn hemdje groeit. We willen de grootste speler worden in preventieve kindergezondheidszorg.” Sinds de oprichting in 2021 is de internationale naamsbekendheid gegroeid, het productassortiment uitgebreid en het aantal verkooppunten vergroot. Op het gebied van b2b bijvoorbeeld, levert Vini Mini provocatietesten aan ziekenhuizen en zijn de producten te vinden bij groothandels. Deze distribueren de producten vervolgens aan drogisterijen, apotheken en onlinedrogisten zoals Plein.nl. 

De vrolijk gekleurde zakjes liggen inmiddels ook bij DA, bol en De Online Drogist. Toch houdt hier voor Lancee en Boersma niet op. “Onze ambitie is om de eerste 1.000 dagen van een mensenleven preventieve gezondheidszorg te bieden. Vanaf het moment dat een vrouw zwanger wordt, tot een kind 2 jaar is. Je kunt dan veel doen om gezonder te leven.” Dat is waar wetenschappers en artsen bij komen kijken. “Hoe mooi is het om iets te ontwikkelen waarmee eczeem, hooikoorts en astma voorkomen kunnen worden? Dat gaat niet over een nacht ijs, maar we zetten er vol op in.”

 

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!