Met handgemaakte bonbons, ijs, macarons in 12 smaken met invloeden uit Noord-Afrika wil Madaq – ‘smaak’ in het Berbers – betaalbare luxe bieden. Maar eigenlijk moeten de producten vooral voor verbinding zorgen, door ze met elkaar te delen.
RetailRookies 2024 - 2025
RetailTrends geeft elk jaar 10 jonge, veelbelovende retailconcepten een podium: de RetailRookies. Zij pitchen hun concept op RetailTrends Live op 12 september aanstaande. Een vakjury selecteert op basis van de 10 pitches drie finalisten. Het publiek in de zaal stemt vervolgens op één van de drie finalisten. Zij bepalen hierdoor wie de RetailRookie of the Year 2024-2025 wordt.
De vakjury bestaat uit: Wouter Kolk (ceo Ahold Delhaize Europa), Bas Duijsens (ceo Wibra), Lies Goezinne (ceo Holland & Barrett), Marleen Smit (directeur retail Google), Myrthe Scheenjes (head of retail ABN Amro) en Marcel ten Holte (oprichter RetailTrends).
Eerdere RetailRookies zijn onder meer Charlie Temple, Crisp en Naduvi. Cloudpillo, een concept voor hoofdkussens, werd vorig jaar...
Met handgemaakte bonbons, ijs, macarons in 12 smaken met invloeden uit Noord-Afrika wil Madaq – ‘smaak’ in het Berbers – betaalbare luxe bieden. Maar eigenlijk moeten de producten vooral voor verbinding zorgen, door ze met elkaar te delen.
Tijdens zijn studie forensisch onderzoek twijfelt Soufiane Mourabit of hij daar wel toekomst in ziet. Het liefst wil hij iets doen met gastvrijheid, waarbij hij de Marokkaanse cultuur kan samenbrengen met de Nederlandse. In de weekenden verzorgt hij diners met zijn cateringbedrijf Madak. De vraag naar chocoladeproducten stijgt en Madaq – met een q – wordt geboren in 2020.
Personalisatie
Met Madaq biedt hij handgemaakte chocolade in intense smaken op basis van 100 procent natuurlijke ingrediënten; van gezouten karamel, mango en chilipeper tot witte perzik en muntthee. Het chocolademerk besteedt naar eigen zeggen veel aandacht aan het design en de presentatie van het assortiment. Chocoladeboxen kunnen gepersonaliseerd worden met bijvoorbeeld een unieke boodschap. Daarnaast worden de geschenkverpakkingen tijdens diverse (religieuze) feestdagen aangepast om mensen aan te moedigen die momenten te delen met hun dierbaren. Verder behoren de gastvrijheid uit de Afrikaanse cultuur en ethische productie met onder andere ethische cacao en een transparante toeleveringsketen tot de pijlers van de startup. Het chocolademerk maakte in de afgelopen jaren een flinke groei door.
Waar Mourabit ooit begon in zijn eigen keuken met het maken van bonbons, telt het merk inmiddels 3 boutiques: in Nijmegen, Maastricht en Haarlem. De productie vindt plaats in Velp, waar ook het kantoor zit van Mourabit en compagnons Nikai Groot Kormelink en Derk Cloosterman. Cloosterman is een neef van Rituals-oprichter Raymond Cloosterman, die de startup groeigeld verstrekte en het traject ondersteunt.
“We zijn lekker aan de weg aan het timmeren”, vindt Mourabit. Voor dit jaar staat nog een aantal openingen op de planning, zoals een shop-in-shop in The House of Rituals in Amsterdam, een kiosk bij Designer Outlet Roermond en een pop-upstore op Utrecht-Centraal, waar ijs wordt geserveerd. Binnen 4 jaar hoopt het merk vestigingen in Europa te openen, zoals in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ook de Verenigde Arabische Emiraten en Japan staan op het wensenlijstje.
Uitdelen
Het succes van de chocolademaker? Mourabit: “Madaq heeft een ziel. Die is ontstaan door mijn achtergrond en cultuur en die heb ik er vanaf dag 1 in gemasseerd. Ook kunnen we snel schakelen. We hebben best een platte organisatie. Als de klant zegt: ‘Morgen moet ik 1.000 bonbons hebben’, dan lukt dat.” Het concept valt in de smaak bij klanten, aldus de oprichter. “Ze vinden het geweldig dat we dezelfde 12 smaken aanbieden in bonbons, ijs en sinds kort ook macarons. Ook waarderen ze de gastvrijheid waarmee we hen ontvangen. Bij een bezoek aan een boutique wordt er altijd iets uitgedeeld. Dit kan een bonbon zijn of een hapje ijs, waarmee we het gevoel van delen en verbinding benadrukken.” Het personeel krijgt training in klantvriendelijkheid, productkennis en het creëren van een gastvrije sfeer. “We willen dat elke bezoeker zich thuis voelt en met een goed gevoel de winkel verlaat.”
Het succes vertaalt zich volgens hem in de omzetcijfers. “Van een startup kun je niet verwachten dat je binnen 5 jaar zwarte cijfers draait. Maar we maken zeker grote sprongen.” In de eerste 4 maanden ten opzichte van vorig jaar maakte Madaq een groei door van 225 procent. Voor 2024 verwacht de startup een groei van 400 procent vergeleken met 2023. Naar concurrentie wordt ‘niet echt’ gekeken. “Het chocoladelandschap is zo verschillend. Wij bedienen een doelgroep die op zoek is naar betaalbare luxe. We trekken ons eigen plan.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;