'Inclusieve reclamecampagnes verhogen winst en omzet'

'Inclusieve reclamecampagnes verhogen winst en omzet'

Reclamecampagnes waarin aandacht is voor inclusiviteit hebben een positieve invloed op de winst en de omzet. Dat blijkt volgens The Guardian uit een studie van Unstereotype Alliance, een initiatief van de Verenigde Naties waarin bedrijven samenwerken die zich keren tegen stereotypen in reclame.

Onderzoekers van de Saïd Business School van de Universiteit van Oxford keken naar 392 merken in 58 landen die verschillende producten verkopen, zoals zoetwaren, snacks, verzorgingsproducten, alcohol en huisdierenvoeding. Daaruit blijkt dat bedrijven die diversiteit en inclusiviteit op een positieve manier laten zien bijna 3,5 procent meer verkopen op de korte termijn. Op de langere termijn zou dit stijgen naar ruim 16 procent.

Volgens de studie, volgens de onderzoekers de eerste in zijn soort, lijkt het erop dat 62 procent van de kopers voor het product van een bepaald merk kiest vanwege de inclusieve advertenties. Ook zou 15 procent van de kopers hierdoor loyaler aan het merk worden.

'Woke' reclames geschrapt
Persbureau ANP wijst erop dat enkele bedrijven onlangs juist hun initiatieven op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit hebben geschrapt. Onder meer whiskymaker Brown-Forman, bekend van het merk Jack Daniel's, motorfabrikant Harley-Davidson, de maker van landbouwmachines Deere en de Amerikaanse doe-het-zelfketen Lowe's deden dit. Zij schroefden hun beleid op dit vlak terug na een campagne van de bekende activist Robby Starbuck tegen 'woke' bedrijven.

AB InBev zag de verkopen in de VS vorig jaar juist flink teruglopen, nadat de bierbrouwer in zee was gegaan met transvrouw Dylan Mulvaney. In een video op Instagram promootte de influencer Bud Light, het op dat moment populairste biertje van de VS. Het filmpje schoot de conservatieve gemeenschap in het verkeerde keelgat; op social media werd opgeroepen tot een boycot.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!