Brancheorganisaties blij met ‘voorspelbaarder bedrijfslevenbeleid’

Brancheorganisaties blij met ‘voorspelbaarder bedrijfslevenbeleid’

Thuiswinkel.org en INretail staan positief tegenover het verminderen van de lasten- en regeldruk, waarover in de troonrede werd gesproken.

De koning wees in de troonrede op dat het ‘bedrijfslevenbeleid veel voorspelbaarder moet worden’. Dit stemt brancheorganisaties Thuiswinkel.org en INretail blij, zo blijkt uit reacties van de partijen.

Algemeen directeur van Thuiswinkel.org, Marlene ten Ham sluit zich volledig aan bij de woorden van de koning op dit vlak: “De koning zei in de troonrede dat het bedrijfsleven ruimte en waardering verdient, en daar sluit ik mij volledig bij aan. Het is cruciaal dat de problemen van ondernemers worden erkend en opgelost. De hoge regeldruk, arbeidsmarktkrapte en stijgende lasten maken ondernemen steeds lastiger. Het is essentieel dat het nieuwe kabinet hier iets aan doet om een gezond ondernemingsklimaat te behouden.”

Thuiswinkel.org benadrukt dat er met een voorspelbaarder beleid minder complicaties optreden voor ondernemers. De extra kosten die gewijzigde wetgeving met zich meebrengt bemoeilijkt innovatie en investering, zo stelt de brancheorganisatie.

INretail
Ook INretail stelt in een statement dat het blij is dat het beleid voorspelbaarder wordt: “De aandacht voor ondernemerschap in algemene zin stemt positief, net als het plan om de enorme regel- en lastendruk aan te pakken die ondernemers ervaren. Het is ook goed dat het kabinet het belang van ondernemerschap voor lokale leefbaarheid erkent, want de maatschappelijke functie van winkels is groot. Tegelijkertijd worstelen ondernemers in de retail met heel veel onzekerheden.”

Toch is INretail ook kritisch op de inhoud van de troonrede. De brancheorganisatie mist plannen voor de concrete investeringen in winkelgebieden. Zij pleit voor het doorgaan met de regeling Impulsaanpak Winkelgebieden. Dit sluit aan bij de vraag van vorige maand om 400 miljoen euro extra in deze gebieden te investeren.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!