‘Nederlander koopt online minder bij retailers’
Gepubliceerd op 24 september 2024 om 07:18
De Nederlandse consumenten hebben in het eerste halfjaar van 2024 2 procent minder online aankopen gedaan dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org.
In de eerste 6 maanden van 2024 gaven de Nederlandse consumenten 5,83 miljard euro online uit aan retailbestedingen. Hoewel dat een lichte stijging is (+1 procent) ten opzichte van vorig jaar, nam het aantal gekochte online producten dus wel af naar 173,1 miljoen. 152,8 miljoen van die aankopen werden gedaan bij Nederlandse webshops.
De daling in aantal wordt vooral veroorzaakt door een daling van 11 procent in de categorieën schoenen & personal lifestyle en food/near food. Ondanks de daling blijft die categorie in aantal wel de grootste (31 miljoen in totaal). Qua bestedingen (2,2 miljard) blijft de categorie online alleen achter bij vliegtickets & accommodaties (2,8 miljard).