Geluk is een criterium dat helaas maar zelden een rol speelt in zakelijke beslissingen – en al zeker niet het geluk van werknemers. Desalniettemin zijn gelukkige medewerkers van goudwaarde: uit onderzoek blijkt dat ze meer betrokken zijn, beter presteren en langer in dienst blijven. Jan Heijblom, automatiseringsexpert bij Exotec, laat graag zien hoe zij dat aanpakken.
Je verwacht het misschien niet meteen van een bedrijf in de roboticabusiness, maar bij Exotec geldt het motto ‘Human First’. Dat wil zeggen dat robotsystemen altijd prioriteit geven aan het comfort en het welzijn van de operator. Concreet: er wordt altijd gestreefd naar maximaal gebruiksgemak en zo min mogelijk fysieke belasting.
Comfort boven alles
De Franse fabrikant van robotsystemen is ervan overtuigd dat het comfort van de operator essentieel is voor een optimale productiviteit. Robotoplossingen worden daarom ontworpen in samenwerking met onafhankelijke ergonomen om een correcte werkhouding te garanderen en de risico's van repetitieve bewegingen te verminderen. Een goede houding kan namelijk rug- en nekpijn vermijden, die niet alleen vervelend kan zijn, maar ook tot uitval kan leiden. Belangrijk hierbij is dat operatoren op een constante hoogte kunnen werken en over verstelbare gereedschappen beschikken. Daardoor wordt de vereiste fysieke inspanning geminimaliseerd en het werkplezier verhoogd.
Ook de werkstations zijn zodanig ontworpen dat de operatoren op een comfortabele manier kunnen werken. Met andere woorden: de operator moet zich niet aanpassen aan de apparatuur, maar omgekeerd. Bij de werkstations wordt vooral gestreefd naar maximale toegankelijkheid en zichtbaarheid. Daarvoor wordt gekozen voor mobiele en in hoogte verstelbare aanraakschermen, gemakkelijk bereikbare scanknoppen en containers die in de juiste hoek worden gekanteld, zodat de operator meteen ziet wat erin ligt.
Veiligheid voorop
Wie zich de hele dag zorgen moet maken over zijn veiligheid, zal vast niet veel werkgeluk ervaren. Daarom is ook veiligheid geïntegreerd in elke fase van de ontwerpprocessen. In eerste instantie betekent dit dat de – vaak heel strenge – reglementering op dit vlak nauwkeurig wordt nageleefd. De ingenieurs voeren daarom grondige risicoanalyses uit en houden zich aan de strengste normen om de bescherming van de gebruikers te garanderen. Elk product wordt bovendien getest en gecertificeerd door onafhankelijke derde partijen om maximale veiligheid in alle situaties te garanderen.
Maar daar blijft het niet bij. De robotsystemen van deze fabrikant zijn daarnaast ook ontworpen om de risico's op brand, elektrocutie en mechanische schokken te minimaliseren. Daarvoor wordt bijvoorbeeld gekozen voor batterijen met een laag voltage, wordt de snelheid van de robots beperkt en gebruikt men geavanceerde technologieën om botsingen te voorkomen. Voor elk element wordt dus al van in de ontwerpfase beoogd om de operatoren optimaal te beschermen en om een veilige en betrouwbare werkomgeving te garanderen.
Hulp is altijd nabij
Maar het is niet alleen het ontwerp van de systemen dat het werkgeluk van de medewerkers ten goede komt; ook de manier waarop de ondersteuning georganiseerd wordt speelt daar een grote rol in. Daarom zijn op alle locaties gespecialiseerde technici aanwezig om de systemen te onderhouden. Onderhoud op afstand dat te allen tijde beschikbaar is, zorgt ervoor dat problemen snel worden opgelost en dat de prestaties optimaal zijn.
Minder verloop en uitval
De eindgebruiker centraal stellen in de ontwikkeling van nieuwe robotsystemen klinkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het bij lange na niet. Ten eerste vergt het heel wat bijkomende investeringen – het advies van externe specialisten in ergonomie en veiligheid is zeker niet gratis. Het brengt ook extra uitdagingen met zich mee die het ontwikkelingsproces aanzienlijk kunnen vertragen.
Vanuit economisch standpunt lijkt het dus niet de verstandigste aanpak, maar daar is Heijblom het niet mee eens. Op het einde van de rit komen al die inspanningen het resultaat absoluut ten goede. Operatoren die hun werk op een comfortabele manier kunnen uitvoeren gaan dat automatisch ook efficiënter doen. Geef ze bovendien een veilig gevoel en je krijgt veel minder verloop en uitval, wat voor heel organisaties een geweldig voordeel vormt. Kiezen tussen werkgeluk en winst? Nergens voor nodig, dus.
Klik hier om meer te lezen over de Human First-aanpak van Exotec.
Magazijnrobots belangrijk voor geluk van werknemers
Gepubliceerd op 30 september 2024 om 08:00
Reacties 0